Pembaca Molek

Thursday 22 December 2011

Yoghurt dan jagaan kecantikan

delicious yoghurt with strawberries
  1. Khasiat dalam secawan minuman yoghurt ialah kandungan zink yang membantu mencegah cela wajah (blemishes). Kandungan zink ini ada dalam kebanyakan produk mencegah jerawat, namun ia wujud secara semulajadi di dalam yoghurt.
  2. Yoghurt (susu masam) mengandungi kandungan kalsium yang lebih banyak daripada kandungan kalsium di dalam susu. Untuk wanita menopause amat digalakkan mengambil yoghurt dalam kuantiti secukupnya bagi mencegah gejala kurang kalsium.
  3. Yoghurt kosong (tanpa pewarna dan perasa) atau 'plain yoghurt' boleh digunakan dalam rutin kecantikan. Ia boleh dijadikan facial mask (topeng muka) dan juga boleh membersihkan kulit secara mendalam.
  4. Untuk kulit kepala gatal dan berkelumumur, ambil yoghurt serta sapu dan urut pada kulit kepala, wrap for 15 minutes. Yoghurt boleh membantu mencegah masalah rambut.
  5. Untuk manicure dan pedicure secara rawatan sendiri di rumah, ambil plain yohurt secukupnya dan campur dengan perahan lemon. Sapu merata pada kulit tangan, kaki dan kuku. Urut (massage) dan bilas untuk mendapatkan kulit yang lembut dan segar.
pureen kids with yoghurt - can also be used by adults


No comments:

Post a Comment