Pembaca Molek

Tuesday 27 September 2011

Rawatan 'micro peel'




Seiring dengan masa, kulit yang dahulunya anjal mula menampakkan tanda-tanda kekusaman. Hakikatnya keadaan kulit tidak sama semasa berusia 20-an dengan keadaan kulit semasa 30-an. Tanda-tanda ini boleh kamu sedari jika keadaan kulit bertukar menjadi kering, tona tidak senada dan mempunyai cela. Tambah memburukkan jika kulit kekal kusam meskipun cuba dilindungi dengan pemakaian bedak asas dan lain-lain kosmetik yang mahal.

Kebanyakan salon-salon kecantikan ada menawarkan perawatan micro peel. Ia sebenarnya perawatan bagi menyingkirkan sel-sel kulit mati yang meliputi kulit. Kulit-kulit mati yang terkumpul ini adalah penyebab kepada kulit kusam. Apabila sel-sel mati ini disingkirkan, kulit akan mengalami proses pembaharuan dengan menyerlahkan kulit baru yang lebih licin, lembut dan cerah.

Micro peel bertindak bagi membaiki tekstur kulit yang rosak akibat pencemaran semulajadi dan masalah-masalah kulit seperti akne. Prosedur yang dilakukan oleh jurukecantikan ini boleh melicinkan garis-garis halus di wajah, menyamaratakan warna kulit dan mengurangkan kerosakan yang berlaku pada kulit. Kamu boleh nampak keseluruhan perubahan pada wajah selepas menjalani rawatan ini.

Untuk hasil terbaik, prosedur micro peel hendaklah dilakukan selang beberapa minggu mengikut nasihat jurukecantikan yang merawatmu. Dalam minggu pertama, kulit akan mengalami proses pembaharuan dan menyingkirkan sel-sel kulit mati di permukaan luarnya. Jika kulit agak sensitif, pengelupasan (peeling) boleh berlaku sekitar 3 hari, malah boleh juga menyebabkan kerengsaan ringan (mild irritation). Sepanjang menjalani proses ini, gunakan susu pembersih bagi mencuci wajah. Elakkan mencuci wajah dengan sabun kerana ia boleh menyebabkan kulit menjadi kekeringan. Micro peel adalah pelan jangka panjang bagi merawat masalah kulit, dengan hasil yang seperti berikut :-

  •  Mengurangkan garis-garis halus
  • menyamaratakan tona kulit
  • memperbaiki tekstur kulit
  • mengurangkan kesan parut



No comments:

Post a Comment