Pembaca Molek

Friday 2 November 2012

Bilateral tubal ligation (BTL)

Perancangan keluarga bukan lagi sesuatu yang 'taboo' dalam masyarakat kini. Setidak-tidaknya, ia boleh dibincangkan secara terbuka melalui aspek kesihatan dan perubatan. Kemajuan dan teknologi perubatan juga memungkinkan banyak kaedah-kaedah moden dan terkini yang diperkenalkan dalam family planning. Salah satunya ialah Bilateral tubal ligation (BTL).
  1. BTL ialah proses di mana saluran tiub fallopian pada wanita disekat bagi menghalang telur daripada ovari turun ke uterus (rahim). Dengan itu, percantuman antara sperma lelaki dan telur wanita tidak akan berlaku, lantas menghalang kehamilan. Ia adalah kaedah perancangan keluarga yang bersifat kekal dan paling efektif.
  2. BTL akan dicadangkan oleh doktor 'on case to case basis'. Kebiasaannya doktor akan mencadangkan BTL kepada ibu yang telah banyak kali menjalani pembedahan caesarean. Meskipun ramai orang menganggap ibu bersalin pembedahan kini boleh melahirkan lebih daripada 4, namun risikonya agak tinggi di situ. Doktor juga turut mencadangkan BTL kepada pesakit kronik yang tidak digalakkan hamil, seperti pesakit jantung atau yang mengalami masalah rahim.
  3. Pembedahan caesarean berulangkali boleh mengakibatkan organ-organ dalaman ibu terganggu dan 'melekat', terutamanya pundi kencing. Malah setiap kali hamil, si ibu akan berhadapan dengan risiko sebanyak 10% akan berlaku masalah kepada kelahiran secara caesarean tersebut. BTL dicadangkan oleh pengamal perubatan kerana ia paling efektif untuk mencegah kehamilan tidak terancang. Sepanjang kajian dilakukan, hanya 1 sahaja kehamilan dilaporkan dalam 300 orang responden.
  4. BTL hanya boleh dipertimbangkan oleh ibu yang yakin bahawa ia enggan hamil lagi. Ini kerana, ia adalah proses kekal dan untuk 'berpatah-balik' adalah amat mustahil. Jangan lakukan kaedah BTL jika kamu masih ingin menambah anak lagi. Seorang rakan yang saya kenali meluahkan rasa kesal kerana beliau sudah 'ikat' selepas melahirkan 3 anak perempuan dan sebenarnya amat teringin mendapat anak lelaki. BTL sebaiknya dilakukan selepas kamu berpuashati dengan komposisi bilangan anak dan selepas kamu pasti bahawa kamu tidak digalakkan hamil lagi atas sebab umur, penyakit dsb.
  5. BTL tidak mengganggu proses kitaran haid kerana haid dikawal oleh hormon. Boleh juga dikatakan bahawa ia hampir tiada kesan sampingan. Ia boleh dijalankan bersekali dengan pembedahan caesarean malah boleh juga dilakukan melalui pembedahan yang berasingan. Jika kamu dinasihatkan untuk menjalani proses BTL, buatlah keputusan selepas kamu dan pasangan berfikir panjang. Jika kamu enggan atas alasan yang tersendiri, itu adalah hak kamu terhadap tubuh badanmu, kerana banyak lagi kaedah-kaedah perancangan keluarga yang lain yang boleh diamalkan.



No comments:

Post a Comment