Pembaca Molek

Friday 20 April 2012

NeurogainPB semasa kehamilan

Sesi 'check-up' dengan pakar gynae kelmarin memperkenalkan saya dengan 'NeurogainPB'. Menurut beliau, pengambilannya disyorkan untuk menggalakkan pertumbuhan sel-sel otak yang baik pada janin. Bagi diri saya pula, cukup teruja untuk mengamalkannya kerana saya sendiri sanggup lakukan apa saja asalkan bermanfaat pada kandungan.

Asid lemak perlu dalam bentuk Omega-3 amat berguna untuk menggalakkan pertumbuhan IQ yang baik dan juga merangsang penglihatan mata. Ia disalurkan terus daripada ibu yang mengambilnya melalui placenta kepada bayi dalam kandungan. Bagi produk 'NeurogainPB' ia didatangkan dalam bentuk kapsul lembut (softgels) dari sumber sayuran. Sebaiknya ia diamalkan selepas makan untuk penyerapan maksimum, cukup dengan mengambil satu kapsul dalam sehari.

Pengambilan produk pemakanan tambahan seperti NeurogainPB boleh diamalkan sedari awal kandungan, atau sekitar 3 bulan sebelum kelahiran. Ia boleh diambil bersekali dengan pil-pil vitamin untuk pre-natal yang lain (seperti obimin). Mengikut pemerhatian saya, kapsul NeurogainPB ini dan khasiatnya tak ubah seperti 'fish oil' (minyak ikan) yang sememangnya kaya dengan asid lemak perlu yang bermanfaat untuk kandungan. Namun awas ibu-ibu semua, jangan ambil produk berasaskan 'Evening Primrose Oil' semasa hamil. Ia juga kaya dengan asid lemak perlu namun amat berbahaya kepada janin, malah boleh pula menyebabkan kelahiran sebelum waktunya (bersalin sebelum tempoh matang). Paling selamat rujuk doktor anda untuk mendapatkan nasihat dan panduan yang berguna sebelum mengambil sesuatu produk untuk diamalkan.


No comments:

Post a Comment