Pembaca Molek

Wednesday 31 October 2012

Pengasuh atau pembantu rumah?

Isu tentang penjagaan anak-anak sering berlegar di fikiran ibubapa. Mungkin tiada masalah bila si ibu seorang surirumah sepenuh masa, namun bila kedua ibubapa perlu bekerja, anak-anak perlu ditinggalkan dengan penjaga. Persoalannya, pengasuh atau pembantu rumah?
  1. Pembantu rumah sangat praktikal kerana anak-anak boleh diasuh di persekitaran rumah sendiri. Namun, kepercayaan sangat memainkan peranan yang penting di sini. Kebanyakan pembantu rumah adalah warganegara asing, mereka mungkin berbeza latar belakang dan budaya. Tetapi tiada masalah jika antara kamu dapat mewujudkan keserasian dan kamu mempercayainya untuk mengasuh anak-anakmu.
  2. Manakala pengasuh (babysitter), kebiasaannya mereka adalah surirumah yang ingin menambah pendapatan dan mengisi masa lapang dengan menjadi pengasuh. Tapi kamu harus meninggalkan anak-anak kamu di rumah mereka. Perhatikan persekitaran rumah mereka sama ada kondusif atau tidak untuk anak-anakmu. Nilaikan juga perwatakan pengasuh sama ada mereka seorang yang penyayang, warak, sukakan kanak-kanak, rajin dan bertimbangrasa.
  3. Satu lagi pilihan lain ialah dengan menitipkan anak-anak di nurseri/ pusat jagaan harian (daycare). Salah-satu kelebihan pusat jagaan ialah ia berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan mereka mesti memenuhi standard tertentu sebelum boleh beroperasi. Tetapi ratio (nisbah) antara penjaga dengan anak-anak jagaan agak besar, contohnya 1 penjaga perlu menjaga 4 kanak-kanak. Yang baiknya, anak-anakmu akan dapat ramai rakan sepermainan di sini.
  4. Sebenarnya, terlalu banyak cerita dan cakap-cakap yang timbul daripada isu penjagaan anak-anak. Pembantu rumah, misalnya, sering bertukar ganti kerana tamat kontrak kerja, lari dari rumah, tidak serasi dsb. Sering saya mendengar keluhan ibu-ibu yang mengadu pembantu rumah mereka panjang tangan (mencuri), tidak menumpukan pada kerja kerana asyik bercinta, memukul anak majikan dsb. Jika dihantar ke nurseri, kebanyakan nurseri tutup awal dan tidak sesuai untuk ibubapa yang bekerja lebih masa. Ada juga masalah di nurseri di mana kanak-kanak bergaduh, dijangkiti penyakit sesama-sendiri, pakaian bertukar dsb. 
  5. Lalu, apa lagi pilihan yang ada? Saya menghantar anak-anak saya kepada pengasuh, seorang ibu penyayang yang telah menjaga anak pertama saya sehingga berumur 8 tahun. Alhamdulillah, setakat ini saya amat berpuashati dengan cara beliau melayan anak-anak saya seperti anak-anak sendiri. Sesekali masalah timbul juga, seperti keadaan bila beliau terlantar di hospital dan saya terpaksa bercuti menjaga anak-anak sendiri. Sehingga kini, saya amat mengimpikan konsep 'nanny' seperti di negara Mat Saleh. Saya suka jika ada nanny yang boleh datang ke rumah pada waktu pagi, menjaga anak-anak saya dan pulang apabila saya balik daripada tempat kerja. Semoga saya akan dipertemukan dengan pengasuh sebegini....





No comments:

Post a Comment