Pembaca Molek

Friday 30 March 2012

Losyen untuk kesan regangan

Wanita hamil dengan kesan regangan ibarat irama dan lagu yang sukar dipisahkan. Sememangnya kita tidak mampu mengelak daripada disinggahi kesan regangan pada perut, paha dan sekitarnya. Namun kesan tersebut sebenarnya mampu untuk diminimakan.

Sewaktu hamil sulung saya membeli 'Palmer's cocoa butter for stretchmarks' untuk mengatasi masalah tersebut. Saya akui ia krim yang sangat baik namun entah kenapa, tekstur yang melekit dan bau yang kuat menjadi faktor penolak untuk menggunakannya dengan kerap. Waktu itu sukar mencari jenama lain yang menawarkan produk untuk mengatasi kesan regangan. Sebenarnya, ada banyak alternatif lain untuk mengatasi stretchmarks kehamilan. Yang penting mesti rajin dan gigih menyapu krim pada awal kehamilan (sebelum kesan regangan timbul). Selepas bersalin juga, pemakaian krim perlu diteruskan supaya kulit kekal elastik dan cekang.

Kini saya menggunakan Pureen lotion for stretchmarks. Teksturnya ringan, tidak melekit dan berbau segar. Ia menggabungkan cocoa butter, vitamin E dan rosehip oil untuk melembabkan kulit dan menghalang regangan. Jika kamu sedang mencari-cari krim atasi kesan regangan, cuba juga Bio Oil, Franch Oil, Krim Mustajab limau nipis malah boleh juga menggunakan minyak zaitun. Sapu selepas mandi semasa kulit masih segar agar dapat menyerap dengan berkesan.



No comments:

Post a Comment