Pembaca Molek

Sunday 25 March 2012

Mesin jahit elektronik

Menjahit adalah kemahiran wajib bagi wanita. Seperti juga memasak, jatidiri kewanitaan akan sedikit 'goyah' andai tidak tahu menggegar mesin jahit. Paling tidak, pakaian anak-anak dan suami yang koyak boleh diperbaiki dengan hasil jahitan sendiri.


Pasti ramai di kalangan kamu yang mengenali mesin jahit hitam klasik keluaran Singer. Menjahit dengan mesin berkenaan amat memerlukan skill yang tinggi terutama bagi penjahit yang sangat amatur. Gerakan tangan pada putaran mesin harus selari dengan goyangan kaki bagi menghasilkan jahitan yang kemas, dalam masa yang sama tangan yang sebelah lagi mesti bijak mengawal kain (yang hendak dijahit itu). Sesetengah orang menggantikan peralatan manual pada mesin jahit tersebut dengan motor elektrik. Pergerakan menjadi lebih mudah, namun tidak dinafikan kemahiran menjahit masih lagi menjadi sukar pada sesetengah orang, meskipun dengan menggunakan mesin jahit bermotor tersebut.


Namun kini tidak lagi! Tahukah kamu terdapat mesin jahit berkomputer semudah menekan dengan hujung jari? Sebagaimana handphone melalui transformasi sehingga menjadi gadjet serba canggih, mesin jahit juga telah mengalami evolusinya yang tersendiri. Hanya pilih corak-corak jahitan yang diingini, tekan suis dan jahit! Tidak perlu mengimbang kaki dan tangan, kamu hanya perlu tumpukan perhatian sepenuhnya pada kain jahitan. Dalam bahasa mudahnya, saya katakan ia 'user-friendly sewing machine', malah boleh juga dikatakan,'It's sewing for dummies!'. Ayuh buktikan kemahiranmu, dan terokai dunia jahitan hari ini juga! 

Brother e-sewing machine - as easy as ABC!


No comments:

Post a Comment