Pembaca Molek

Thursday 3 May 2012

Rutin sebelum tidur

Selepas menjalani hari yang sibuk, waktu tidur malam amat dinanti-nantikan untuk melepas lelah. Apakah rutin terbaik yang harus dilakukan sebelum tidur. Saya senaraikan di sini....
  1. Cuci wajah dengan bersih sebelum tidur, meskipun jika tidak memakai mekap. Pembersihan wajah penting untuk menghindarkan kekotoran dan bakteria dari berkekalan di muka. Cara yang lebih baik ialah dengan mencuci wajah dengan air suam, jika perlu gunakan skrub muka untuk menanggalkan sel kulit mati, kemudian sudahi dengan toner (penyegar) untuk menutup pori-pori kulit.
  2. Sapukan krim malam pada seluruh wajah. Ia membantu memulihara kulit tambahan pula, keadaan kamu yang relaks sepanjang malam akan membolehkan krim malam menyerap pada wajah pada kadar maksimum.
  3. Manjakan keadaan kulit yang kekeringan. Beri perhatian pada kawasan lain pada kulit tubuhmu yang juga memerlukan penjagaan. Ambil masa sebelum tidur malam untuk menyapu losyen pada tangan, kaki, tumit dan siku. Jika inginkan penyerapan yang lebih, selepas menyapu losyen pada kakimu sudahi dengan memakai stokin sepanjang malam.
  4. Selesakan tubuh badan. Jangan tidur dengan memakai pakaian dari material yang panas (elakkan kain polyester, sebaliknya tidur dengan pakaian dari kapas). Jangan ikat rambut semasa tidur kerana ia boleh menggalakkan rambut mudah patah (hair breakage). Tidur pada permukaan merata supaya belakang badan kamu selesa. Guna sekurang-kurangnya satu bantal supaya cecair badan tidak berkumpul mengakibatkan kamu bangun dengan muka sembab keesokan harinya.
  5. Tidur yang mencukupi memainkan peranan yang amat besar terhadap kesihatan dan penampilanmu. Tidur yang terganggu akan menyebabkan ketegangan (stress) dan menghalang proses baik pulih tubuh yang berlaku sepanjang malam. Masa tidur malam yang panjang adalah waktu terbaik untuk tubuhmu berehat, jadi gunakan peluang ini sebaik-baiknya demi kesihatanmu.

krim malam dan rutin sebelum tidur boleh membantu mengekalkan kesihatan kulitmu


No comments:

Post a Comment