Pembaca Molek

Monday 1 July 2013

Bazaar, rujukan fesyen

Aku menggemari majalah Harper's Bazaar dan tak pernah ketinggalan memilikinya setiap bulan...

Bazaar's July

I'm not a superhot chic dan tidak pula memiliki designer's bags silih berganti di genggaman. Aku cuma gemar mengikuti perkembangan terbaru kosmetik di pasaran dan mengetahui teknik solekan terkini. Melaluinya juga aku mengetahui bahawa sesetengah fesyen tidak lagi mengikut peredaran zaman...

tie dyed fashion
Contohnya seperti 'tie dyed fashion' di atas di mana ia bukan lagi fesyen terkini. Melalui 'googles', aku mengetahui bahawa ia adalah spring fashion for 2010.


Aku hanya seorang muslimah yang menggemari 'sensible fashion' yang tidak terlalu trendy malah tidak pula konservatif. Aku gemar menjadikan Harper's Bazaar sebagai rujukan fesyen.


Contohnya dengan merujuk kepada helaian di atas (sila abaikan gadis berbaju hitam terdedah). Jika melihat model di sebelahnya, aku mengetahui bahawa menggabungkan blouse hitam dengan skirt biru adalah tidak canggung. And it's ok to mix and match blue with green (seperti model bawah sebelah kiri).

Aku bukan berorientasikan fesyen barat. Aku cuma menggabungkan idea kreatif dan mengolahnya semula menjadi fesyen peribadi yang sopan dan sesuai dipakai. Merujuk kepada majalah 'Hijabista' atau helaian fesyen-fesyen tempatan yang dilaungkan sebagai busana muslimah kononnya, amat mengecewakan. Baju-baju multirona disuai padan dengan begitu 'tasteless' dan seolah-olah ingin menjadikan pemakainya mangsa fesyen. Ingat, warna-warna terang dan 'menjerit' tidak sesuai digabungkan dengan sebegitu banyak sehingga pemakainya menjadi keliru. Cukup gabungan 3 atau 4 warna sahaja. Pemakaian tudung juga harus sensible. Tidak sesuai menggabungkan tocang, tussle, shawl dan kerongsang semua sekali di atas kepala. Cukup dengan pemakaian yang simple. Maka fokus boleh terarah kepada wajah yang disolek dengan tatarias paling semulajadi. Bagiku, tudung yang cantik dan ayu cukup untuk menyerlahkan siapa dirimu, seperti rekaan dan himpunan menarik dari koleksi tudung Ariani.

No comments:

Post a Comment