Pembaca Molek

Saturday 3 August 2013

Ilmu mekap

Saya tidak pandai bermekap. Pemakaian seharian saya cukup dengan bedak kompak, celak mata berbentuk pensel dan lipstik berwarna pudar. Kesemuanya dari jenama Lancome.

Baru-baru ini saya sempat berguru dengan jurusolek profesional kosmetik Shiseido. Beliau mencadangkan saya menggunakan liquid eyeliner. Sungguh saya kekok menggunakannya tetapi selepas diajarkan cara memakai, wah, mata tiba-tiba bertukar menjadi bundar dan berbeza sekali. Namun untuk mendapatkan hasil yang memikat, kamu mesti mendapatkan keseluruhan set yang lengkap. Meskipun harga agak 'menangkap', saya sering menganggap pembelian alat-alat solek adalah satu pelaburan.

Liquid eyeliner memberi kesan lebih dramatik
untuk melentikkan bulu mata ke tahap maksimum
mascara asas (mascara base) menyuburkan setiap helaian bulu mata

Mascara untuk sentuhan akhir
Untuk entri yang akan datang saya bakal kongsikan cara pemakaian alat-alat solek lain seperti eyeshadow dan blusher untuk mendapatkan efek mekap laksana jurusolek profesional.

No comments:

Post a Comment