Pembaca Molek

Saturday 31 August 2013

Sekian lama tak update....

Apabila menjengah blog hari ini rupa-rupanya sudah hampir 3 minggu saya tidak 'update'. Kesibukan datang bertandang tak kira masa dan adakala idea untuk menulis pula tiada. Malah, setiap kali hendak mengetuk keyboard, anak-anak akan menjerit dan menangis minta perhatian. Memang mencabar menjadi ibu berkerjaya dengan 1 orang schoolgoing daughter dan 2 orang lagi anak kecil yang sedang melasak dan kian nakal. Dahulu saya bercadang ingin mengambil maid apabila mendapat anak ke3. Namun memikirkan pengasuh yang sangat penyayang saya 'maintain' saja keadaan yang ada dan bertungkus-lumus menyelesaikan tugasan pejabat dan rumah seharian.

Chanel mengatakan ibu-ibu sekarang adalah 'supermom' dan bukan lagi sibuk 24 jam, malahan 36 jam dengan 'demanding job and demanding children'. Sebenarnya wanita-wanita telah lama bekerja sejak tahun-tahun awal dahulu lagi namun kebanyakan mereka menyandang tugas 'women-friendly' seperti kerani dan setiausaha. Sedangkan wanita sekarang memegang jawatan 'managerial' dan 'decision-maker' yang bukan sedikit beban tugasnya malah tanggungjawab yang besar dipikul di bahu dan pundak. I'm always enjoy working dan tidak bercadang untuk berhenti. Teringat semasa saya bekerja di pejabat lama dahulu, terdapat seorang senior lawyer bernama Mdm Leela yang sebaya bapa saya namun masih gigih bekerja. Beliau mempunyai  anak lelaki tunggal yang kini bertugas sebagai pakar neurologi di London dan berkahwin dengan wanita Spanish. Mdm Leela seorang peguam pakar Undang-undang Buruh dan selalu mengendalikan kes-kes perhubungan perusahaan di Mahkamah Industri. Beliau bekerja kerana 'passion' dan bukan lagi 'to make end meets' setiap bulan.

Bersua kawan-kawan lama sepanjang bulan Syawal ini ramai yang mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan menjadi surirumah sepenuh masa. Paling tidakpun mereka bekerja dari rumah ataupun bekerja sambilan untuk mengisi masa lapang dan jawatan yang disandang dahulu sanggup dilepaskan. kebanyakan ibu-ibu mengambil keputusan berhenti kerja dan mengasuh anak-anak sendirian lebih-lebih lagi apabila kerjaya suami sudah stabil dan pendapatannya mampu menyara keluarga sepenuhnya. Malah kakak saya juga berhenti kerja selepas kelahiran cahayamata ke-4. Sebenarnya banyak 'adjustment' yang perlu dibuat apabila isteri mengambil keputusan untuk melepaskan jawatan dan bergantung kepada 1 'income' sahaja iaitu sumber pendapatan suami. Zaman semakin mencabar dan kos hidup semakin tinggi. Anak-anak perlu dilatih supaya tidak membazir, belajar menabung dan jangan pula terpengaruh dengan gaya hidup orang berada. Masing-masing ada sebab dan alasan tersendiri mengapa perlu terus bekerja, atau berhenti, ataupun berhenti sementara membesarkan anak-anak dan kemudian sambung bekerja semula. Tepuk dada, tanya iman. Jika niatmu baik-baik dan berwaspada dalam segala hal, Inshaa Allah akan dipermudahkan Tuhan dan ditunjukkan jalan.

No comments:

Post a Comment