Pembaca Molek

Saturday 12 October 2013

Seminggu yang lepas

Seputar sepusing seminggu lepas hidup ku rasakan tidak keruan. Masakan tidak, aku diserang alergi seluruh badan dan ia berlarutan selama lebih kurang 10 hari. Asalnya aku pulang ke rumah lama mengambil barang-barang yang masih belum dibawa ke rumah baru. Selepas barang-barang di packed dan diangkat ke dalam lori, jam sudah menunjukkan lewat 11 malam. Akibat keletihan aku terus tidur tanpa mandi kerana sudah melepasi tengah malam. Keesokan paginya keseluruhan badan timbul ruam dan bintik-bintik berkemungkinan kerana aku terdedah kepada hama dan habuk (dust mites) pada jangkamasa yang lama sepanjang malam.

Seperti biasa, aku gemar mengamalkan kaedah self healing. Rutin biasa aku akan mengunjungi ahli farmasi di kawasan kejirananku dan mengambil ubat di kaunter. Aku diberikan ubat alergi yang perlu di ambil sekali sehari tanpa kesan mengantuk. Selang beberapa hari gatal-gatal tidak juga surut. Aku mencuba pula ke kedai ubat singseh namun tidak 'confident' dengan ubat yang dibekalkan. Pesanan ibu menyuruh aku mencari sabun khas untuk gatal-gatal iaitu sabun berbau kuat jenama 909. Aku berjaya mendapatkan sabun tersebut dan gatal-gatal mulai surut namun bintik-bintik dan ruam tetap berkekalan.

Ruam yang menyerang cuma di sekitar badan namun keesokan harinya aku bertambah rungsing apabila ia semakin merebak. Aku bergegas ke Klinik Kulit Jasani, pakar kulit yang biasa merawatku dan dikhabarkan bahawa keadaanku sebenarnya serius. Aku diberikan satu 'jab' (suntikan) dan 3 jenis ubat-ubatan di samping ubat sapu. Mengikut pengalaman lalu ubat dan rawatan yang diterima di klinik tersebut memang berkesan. Oh, kenapalah aku tidak mengunjunginya awal-awal lagi? Kadangkala kita take for granted dan menganggap masalah kesihatan satu perkara biasa selagi kita boleh bergerak ke sana ke mari dan berasa sihat. Sesungguhnya apa yang berlaku menjadi pengajaran kepada diriku supaya tidak mengabaikan kesihatan sendiri. Kini aku semakin pulih meskipun ubat masih banyak yang berbaki. Pesan pakar supaya mengelakkan seafood sekitar 1 minggu dan elakkan juga memakan ikan yang bersifat gatal seperti kembung dan pari. Kepada pembaca semua, jagalah kesihatan dan jangan kerana diri tahan lasak kita mengabaikan kesihatan dan akhirnya menjadi mudharat sehingga menjejaskan kualiti kehidupan.



1 comment:

  1. Titanium Price Per ounce | The Top Titanium Sports Handicappers
    › › Tittanium-Arts oakley titanium glassesschick quattro titanium › Tittanium-Arts Find titanium prices. From $40.00 to $100.00 per ounce, read surgical steel vs titanium about our expert titanium blue handicappers, titanium ore our picks & reviews, with the lowest prices on the web. We

    ReplyDelete