Pembaca Molek

Friday 29 July 2011

Suplemen untuk kesihatan


vitamin B kompleks - 21st century

Vitamin B kompleks amat berguna untuk fungsi keseluruhan tubuh badan. Ia membantu menukarkan karbohidrat yang dimakan menjadi glukosa untuk dijana sebagai tenaga. Kekurangan vitamin B boleh menyebabkan kelesuan. Di samping itu, vitamin B juga penting untuk sistem saraf dan bagi mengawal tekanan (stress). Vitamin B juga baik untuk pencernaan badan di samping bermanfaat untuk kesihatan kuku, rambut dan kulit.

Cod liver oil - Seven seas



Minyak ikan kod adalah suplemen yang begitu kaya dengan sumber vitamin untuk kesihatan tubuh badan. Ia sangat tinggi kandungan vitamin D, vitamin A, EPA dan DHA. Ia sangat baik diamalkan oleh pengidap diabetes dan pesakit jantung malah dikatakan boleh mencegah kanser. Untuk kanak-kanak, ia sangat baik untuk pertumbuhan tulang dan gigi. Minyak ikan kod yang diamalkan sebagai suplemen setiap hari juga membantu menyihatkan kulit dan rambut.

Vitamin C - Appeton

 Vitamin C sangat penting dalam pertumbuhan sel badan dan penyembuhan luka pada tubuh. Ia bertindak memastikan kesihatan kulit dan menggalakkan pertumbuhan kolagen serta agen anti-oksida. Kolagen adalah protein dalam rangkaian kulit yang berfungsi untuk meremajakan kulit dan menjadikan awet muda. Manakala agen anti-oksida adalah penentang radikal bebas yang merosakkan sel-sel tubuh. Contoh radikal bebas ialah asap rokok. Vitamin C tidak disimpan lama di dalam badan kerana ia larut air. Jika berlebihan, ia akan dikeluarkan oleh badan melalui urine (air kencing). Sebab itulah kita perlu memastikan pengambilan vitamin C yang mencukupi setiap hari.

Evening Primrose Oil - Cosway

Evening Primrose Oil (EPO) mengandungi asid lemak perlu yang dikenali sebagai GLA. Kekurangan GLA dalam badan kanak-kanak boleh mengakibatkan ekzema dan penyakit kulit. Manakala kekurangan GLA dalam badan orang dewasa terutamanya perempuan boleh mempengaruhi mood dan tingkahlaku. Kerana itu wanita yang menghidapi sindrom pra-haid (PMS) digalakkan mengambil suplemen EPO. Ia membantu mencegah senggugut dan sakit di sekitar payudara yang kerap dialami oleh wanita apabila datang bulan. EPO yang diambil sebagai suplemen harian juga boleh memperbaiki kecantikan kulit, merawat kulit mengelupas dan masalah elergi. EPO juga amat membantu menangani masalah wanita menopause dan gejala-gejalanya.




No comments:

Post a Comment