Pembaca Molek

Sunday 24 July 2011

Puasa dan faedahnya

Kurma simbol kemanisan puasa
Tidak berapa hari lagi Ramadhan bakal menjelang menandakan tibanya bulan umat Islam dikehendaki berpuasa. Sejak berabad-abad lampau insan-insan di dunia telah mengamalkan puasa sebagai suatu ritual yang memberi efek baik pada rohani dan jasmani. Puasa memberi kesejahteraan tubuh badan secara menyeluruh (general well-being) dan kesannya telah terbukti dari segi kesihatan.
  1. Puasa memberikan kesan penyembuhan - Bayangkan suatu jentera yang berfungsi dan bekerja terus-menerus tanpa henti. Perut dan sistem percernaan kita boleh dianalogikan sebagai jentera tubuh yang tidak putus-putus menerima dan mencerna makanan. Puasa boleh menyingkirkan toksin dan membaiki sel, otot dan organ dalaman.
  2. Mengurangkan berat badan - Sebenarnya, percubaan untuk mengurangkan berat badan adalah berbeza mengikut individu bergantung kepada metabolisme dan bahan kimia tubuh. Sebab itu, sesetengah orang mudah menurunkan berat badan manakala sesetengah yang lain pula mudah gemuk dan menghadapi risiko obese. Puasa akan mengubah corak, gaya dan tabiat pemakanan seseorang ke arah yang lebih sihat. Tidak dinafikan berpuasa adalah pelan diet yang paling sihat.
  3. Puasa menjadikan seseorang lebih bertenaga - Apabila berpuasa, toksin-toksin dapat disingkirkan daripada tubuh (detoks). Selepas mencapai tahap ini, kamu akan berasa lebih ringan (lighter), bertenaga (energetic), bersemangat (enthusiastic) dan mengurangkan kadar tidur (required less sleep). Mungkin ini ada kaitannya dengan keperluan berjaga malam sewaktu bulan berpuasa kerana kamu perlu bangun bersahur dan beribadat pada malam hari.
  4. Puasa juga bermanfaat dari segi mental dan emosi. Dengan berpuasa, kamu akan merasa lebih tenang, lapang dan gembira. Ada yang mengatakan mereka dapat mencegah kemurungan, merasa lebih bermatlamat dan dapat memberi fokus kepada kehidupan. Manakala doktor yang merawat penyakit dengan terapi puasa  mengakui pesakit mereka lebih memberi tumpuan dan konsentrasi, kurang risau, tiada masalah tidur dan merasa lebih segar.
  5. Puasa berfaedah dari segi spiritual - Puasa memberikan masa berkualiti untuk kita lebih berhubung dengan kerohanian dan dalaman diri (cannected to your inner well being). Puasa menambah salah-satu daripada cabang ibadat di mana amalan itu kamu lakukan dan alami sendiri. Seseorang yang berpuasa akan merasa lebih dekat dengan Penciptanya, merasa dirahmati dan dilindungi oleh Allah serta meningkatkan keimanan diri.

No comments:

Post a Comment