Pembaca Molek

Monday 25 July 2011

Tips jimat kecantikan

Tidak perlu berhabisan duit untuk kekal cantik
Bagaimana untuk jimat di saat barang-barang keperluan semakin meningkat harganya? Saya senaraikan di sini tips jimat dan cantik, mana tahu boleh kita kongsikan dan manfaatkan bersama:-
  1. Gunakan hanya produk penjagaan kulit yang asas dan perlu, iaitu pencuci, penyegar dan pelembab. Ketepikan barangan lain yang tidak perlu dalam set penjagaan wajahmu. Contoh - sleeping mask tidak perlu dipakai sewaktu tidur sebaliknya kamu boleh guna krim malam yang biasa
  2. Jika selama ini kamu menggunakan produk jenama luar negara di kaunter kecantikan yang mahal harganya, cuba tinjau kosmetik atau produk di farmasi yang harganya lebih murah. Contoh - Estee Lauder atau SK II sangat mahal harganya kerana ia jenama antarabangsa dengan kos pengiklanan yang sangat besar. Ahli farmasi boleh mencadangkan produk klinikal yang jauh lebih murah namun cukup berkesan.
  3. Guna produk multifungsi. Contoh - BB cream. Kamu tidak perlu lagi membeli foundation, concealer atau compact powder kerana BB cream boleh memberikan kesan wajah yang natural dan sekata tanpa perlu menggunakan produk-produk lain yang pelbagai.
  4. Facial boleh dilakukan sendiri di rumah tanpa perlu ke salon. Untuk body massage, upah tukang urut tradisional yang boleh dipanggil mengurut di rumah dengan caj yang jauh lebih murah berbanding di salon. Di Melaka, seorang tukang urut tradisional mengurut dengan caj serendah RM25 selama 3 ke 4 jam!
  5. Guna alat solek sehingga habis sebelum membeli baru. Jadikan habit untuk tidak membeli lipstik baru selagi lipstik yang ada belum habis digunakan. Untuk langkah selamat, pilih warna lipstik yang neutral seperti merah samar, brown atau mauve supaya kamu tidak perlu bertukar-tukar lipstik selalu mengikut tema dan warna baju.
  6. Jangan biasakan bersolek tebal pada hari-hari biasa. Hanya bersolek pada hari-hari istimewa seperti menghadiri dinner, hari raya atau majlis istimewa sahaja. Di samping 'tidak hilang seri', kamu juga boleh berjimat kerana tidak perlu membeli alat solek dengan kerap!
  7. Guna 'petua dapur' (kitchen remedy) dalam rutin penjagaan kecantikan kerana ia sangat berkesan dan murah. Contoh - hirisan timun dan sisa uncang teh untuk penjagaan mata, susu sejat untuk menanggalkan mekap, oat sebagai skrub muka dan putih telur sebagai mask.
  8. Jika selama ini kamu guna kapas muka pakai buang, gantikan dengan tuala lembut untuk menanggalkan mekap atau memakai pelembab. Di samping menjimatkan, ia juga lebih 'mesra alam' dan mengelakkan pembaziran kerana tidak perlu dibuang selepas digunakan.
  9. Jangan terlalu taksub membeli pakaian atau tudung mengikut trend. Beli sekadar untuk keperluan. Pembelian mengikut trend akan menggalakkan kamu melakukan pembaziran.
  10. Pewangi buatan 'designer' sangat mahal harganya sehingga menjangkau RM400 sebotol, seperti DKNY Be Delicious. Pakai dengan berjimat kerana sebotol perfume yang dipakai sekadar 2 kali sehari sebenarnya tahan untuk kegunaan 6 bulan ke 1 tahun. Atau bertukar kepada pewangi yang lebih rendah harganya (Contoh - The Body Shop, Avon)

    No comments:

    Post a Comment