Pembaca Molek

Sunday 10 July 2011

Kulit cantik semulajadi

beautiful skin


Kulit boleh cantik secara semulajadi seperti berikut :-
  1. Menyental (exfoliation) semasa mandi pada waktu pagi kerana ia boleh menghilangkan sel kulit mati dan sebagai detoks kulit. Menyental juga boleh membaiki peredaran darah dan sistem limfa serta menenangkan sistem saraf. Gunakan berus badan yang lembut
  2. Pastikan sistem pencernaan berfungsi dengan baik. Jika diperhatikan, orang yang mengidap penyakit kulit seperti akne atau psoriasis kebiasaannya ada masalah tidak lawas dan sembelit. Pastikan mendapat air minuman secukupnya dan mengambil diet yang tinggi serat/ fiber. Antara makanan yang dicadangkan ialah roti gandum penuh (wholemeal bread), epal, cauliflower (kobis bunga) dan prun.
  3. Sentiasa bergerak kerana ia baik untuk kulit, menghindar stress dan juga untuk kesihatan seluruh badan. Tidak aktif menyebabkan pembentukan selulit dan kekenduran otot. Banyakkan berjalan, berurut (massage), senaman regangan (streching) atau bersenam dengan tali skipping.
  4. Ramai yang tidak menyedari hakikat bahawa gula boleh menyebabkan penuaan pra-matang (premature aging). Ini kerana gula akan terpecah menjadi sel glukos dan masuk ke dalam aliran darah (bloodstream) di mana sel glukos boleh merosakkan kolagen. Kedut boleh terbentuk dan kulit menjadi kekenduran. Oleh itu, hadkan pengambilan gula dan manisan dari sekarang. Mulakan dengan mengambil hanya separuh gula dalam teh atau kopi.
  5. Asid lemak perlu (essential fatty acids) penting untuk sel dan hormon di mana ia boleh memastikan jantung yang sihat, mencegah kanser dan sesetengah penyakit kulit seperti akne dan ekzema. Nutrien ini boleh didapati daripada ikan sardin dan salmon. Kamu juga boleh pastikan pengambilan asid lemak perlu yang mencukupi dengan suplemen minyak ikan kod (cod liver oil). 

No comments:

Post a Comment