Pembaca Molek

Tuesday 3 January 2012

1001 khasiat anggur

Anggur (grapes) yang dimakan terus atau dijadikan jus sangat baik untuk kebersihan dan kelicinan kulit, juga boleh membantu menjadikan awet muda. Anggur mengandungi gula buah, karotene, vitamin C dan vitamin B.


Makan anggur dengan kerap boleh membantu membaiki penglihatan mata, memperelok sistem penghadaman dan mencegah asid urik lantas menjadikan organ hati bebas daripada toksin.

Anggur elok untuk mereka yang menghidap lemah saraf. Ia boleh menstabilkan hormon wanita dan membantu mencegah osteoporosis (rapuh tulang).

Anggur mengandungi kadar gula buah yang tinggi, elakkan makan terlalu banyak jika mengidap kencing manis. Jika memakan anggur, jangan terlalu banyak minum air kerana boleh mengakibatkan cirit-birit. Di sini ada beberapa petua kecantikan menerusi kebaikan anggur :-
  1. Gabungan anggur hitam dan hijau dicampurkan menjadi jus, minum secara terus untuk mendapatkan sumber tenaga dan sebagai minuman kecantikan serta penawar antioksida.
  2. Gabungan anggur dengan buah plum juga boleh menjadi penawar antioksida di samping boleh menjadikan awet muda.
  3. Gabungan anggur dan nenas yang dijadikan jus boleh menyegarkan badan dan juga sebagai minuman anti penuaan
  4. Kombinasi jus anggur dengan madu boleh melicinkan kulit, sesuai untuk mereka yang menghadapi masalah kulit kurang bermaya.
  5. Kombinasi jus anggur dengan tomata yang diminum terus boleh membersihkan kulit dari dalam, menjadikan kulit licin. Sesuai untuk mereka yang mengalami masalah kulit kasar.



    No comments:

    Post a Comment