Pembaca Molek

Tuesday 24 January 2012

Pemakanan sewaktu hamil

Tidak selera makan, tekak pahit, mual dan loya... adakalanya bimbang jika khasiat makanan gagal diserap oleh badan akibat selalu muntah. Jangan bimbang, kamu masih boleh mencuba untuk mendapat diet yang seimbang ketika hamil. Cuba langkah-langkah berikut :-
  1. Makan kepelbagaian makanan supaya kamu mendapat nutrien secukupnya. Antara makanan yang digalakkan ialah roti dan bijirin, buah-buahan dan sayur, hasil tenusu, dan juga makanan untuk sumber protein (daging, ayam, ikan, telur, kekacang). Jauhi makanan berlemak dan manisan.
  2. Makan makanan yang tinggi kandungan fiber seperti roti gandum penuh, cereal, nasi, pasta, buah-buahan dan sayur-sayuran.
  3. Pastikan kamu mendapat vitamin dan mineral secukupnya semasa mengandung. Ambil suplemen vitamin untuk prenatal yang disarankan oleh doktor. Vitamin untuk prenatal juga dengan mudah boleh diperolehi di kaunter-kaunter farmasi, antaranya 'Appeton'
  4. Makan dan minum makanan serta minuman yang tinggi kandungan kalsium, sekurang-kurangnya 4 hidangan sehari. Tingkatkan juga pengambilan makanan yang mengandungi zat besi.
  5. Jangan lupakan pengambilan makanan yang tinggi kandungan vitamin C. Antaranya, oren, strawberi, tembikai susu, betik, brokoli, kubis bunga, tomato dan sawi hijau. Wanita hamil mesti cukup pengambilan vitamin C setiap hari.
  6. Juga ambil pemakanan yang mempunyai sumber asid folik. Asid folik penting untuk pertumbuhan janin kerana ia mencegah 'spina bifida' (masalah pada janin). Kebiasaannya doktor akan mengesyorkan asid folik dalam bentuk pil untuk diamalkan oleh bakal ibu. Jika inginkan asid folik dari sumber semulajadi, amalkan memakan sayuran berdaun hijau gelap, dan kekacang seperti kacang hitam dan dal.
  7. Di samping itu, amalkan juga pemakanan yang mengandungi khasiat vitamin A. Antaranya, lobak, labu, keledek, bayam dan aprikot.
  8. Elakkan pengambilan alkohol, dan kurangkan pengambilan kafein dalam minuman (kopi, teh dan cola).

No comments:

Post a Comment