Pembaca Molek

Wednesday 22 February 2012

Fakta tentang kultur hidup

Sinar Harian edisi semalam (21/2/12) membuat liputan tentang fakta halal pemakanan. Antara 'shocking facts' yang memeranjatkan diri ini ialah tentang derivatif kultur hidup (life culture). Kultur hidup ialah bakteria baik yang merupakan kandungan di dalam yoghurt.

Saya, terutamanya amat menggemari yoghurt. Kadangkala akibat muak meminum susu putih, saya sering mengambil yoghurt sebagai alternatif sumber kalsium. Yoghurt jenama 'Nutrigen' pilihan saya kerana mempunyai perasa tambahan seperti green tea dan blueberry. Ia sangat membantu penghadaman, dan diakui sebagai salah satu jenis makanan sihat.

Namun tahukah kamu sumber kultur hidup yang terdapat di dalam yoghurt berpunca daripada najis bayi? Kultur hidup itu ialah bakteria baik yang membantu penghadaman dan mengekalkan kesihatan usus. Bakteria baik disaring daripada najis bayi (baby's stool) dan dibiakkan untuk mendapat pre-biotics yang seterusnya digunakan sebagai bahan pemangkin di dalam yoghurt. Hukumnya harus kerana penghasilan produk pemakanan tersebut telah melalui proses penyucian. Majlis fatwa juga telah mengesahkan yang ia halal dimakan.

Selepas mengetahui 'hard facts' ini, saya sedikit terkilan. Lebih baik jika saya tidak mengetahuinya langsung. Sukar untuk saya menikmati yoghurt sepuasnya tanpa fikiran saya menerawang memikirkan punca ia dihasilkan. Mungkin suatu hari nanti saya dapat melupakan fakta ini, dan kembali mendakap yoghurt sebagai makanan kesihatan dan kegemaran.



No comments:

Post a Comment