Pembaca Molek

Wednesday 22 May 2013

Bipolar, atau gangguan ghaib?

Saya melihat perilaku-perilaku ini wujud dalam dirinya;
  1. Terdapat sesetengah masa di mana ia kelihatan begitu bertenaga dan kreatif,
  2. Nampak produktif, namun tidak berpanjangan. Kerja-kerja bersifat sementara sahaja kerana gagal menyempurnakan tugasan (incomplete task),
  3. Mengalami kemurungan (depression), masalah tidur, gangguan terhadap selera makan dan sukar memberi tumpuan,
  4. Mood swing, menyakitkan hati orang (irritating others) dan bermasalah dalam satu-satu perhubungan,
  5. Bercakap tanpa berhenti, komunikasi sehala sahaja dan bertukar-tukar topik perbualan (jump the conversation),
  6. Bermasalah di tempat kerja berpunca daripada kebanyakan masalah di atas (tiada tumpuan, gagal menyempurnakan tugasan, mood swing etc.). Turut bersikap ego.
  7. Mempunyai idea-idea besar, kadangkala tidak logik. Tiba-tiba membelanjakan wang tanpa memikirkan akibat dan kerugian. Melakukan sesuatu yang jarang dilakukan oleh orang yang normal.
  8. Gagal mengawal fungsi tidur. Walaupun telah tidur lama dan berpanjangan, tapi tetap mengantuk. Di waktu yang lain, walaupun tidak cukup tidur tapi tetap bertenaga,
  9. Gagal mengawal fikiran, berkemungkinan minda mereka berputar terlalu laju sehingga sukar dikawal. Ada kaitan dengan perbualan tanpa berhenti di atas ( perenggan no. 5).
  • Jika gangguan bipolar, maka perlukah berjumpa pengamal tradisional atau bomoh? Telah banyak bomoh yang dijumpa dan mengaitkan dengan gangguan saka. Telah puas menghanyutkan botol dari anak sungai lepas ke laut... namun masih belum sembuh-sembuh.
  • Perlukah juga bertemu ustaz? Saya setuju jika ayat-ayat Quran yang digunakan kerana ia memang bersifat penyembuh (shifaa'). Namun ustaz kerap kali juga mengaitkan gangguan perasaan dengan sihir dan jin atau syaitan. Rasanya sudah kerap juga berjumpa ustaz dan orang alim yang bijak pandai. Namun masalah tetap berlaku dan orang yang mengalaminya tiada tanda-tanda akan pulih.
  • Jika ingin menjahit baju, hantarkanlah pada tukang jahit. Jika sepatumu koyak, hantarkanlah pada si tukang kasut. Jika mengalami gangguan perasaan dan bipolar disorder, berjumpalah dengan pakar jiwa. Gangguan-gangguan perasaan yang saya sebutkan dari no. 1 hingga 9 di atas adalah hasil kajian pakar jiwa. Jika mereka mengkaji punca, mungkin mereka ada penyelesaiannya. Bomoh dan ustaz tidak mengkaji masalah mood dan tidak ada latarbelakang perubatan jika seseorang mengalami ketidakseimbangan hormon atau bahan kimia di dalam otak. Jika kita inginkan ubat, kita akan pergi kepada penjual ubat kerana ubat ada di dalam kotak. Kita tidak pergi kepada penjual buah kerana bukan ubat yang dijualnya, tapi buah di dalam kotak. Ini sekadar metafora, kerana yang saya ingin tekankan ialah TO MEET THE RIGHTFUL PERSON. 

No comments:

Post a Comment