Pembaca Molek

Thursday 5 September 2013

Guide to premium make-up

Semasa mula-mula mengenali mekap dahulu saya gemar memilih jenama 'Covergirl'. Namun jenama itu sudah tiada di pasaran Malaysia sekarang. Mengapa agaknya? Kemudian saya beralih kepada Maybelline dan Loreal.

Hanya apabila saya bekerja dan minat semakin bercambah, saya mula berjinak-jinak dengan jenama mekap premium. Mekap premium ialah 'high-end brand' yang dikenali di peringkat antarabangsa seperti Chanel, Kose, Anna Sui dan Elizabeth Arden. Bagi pengguna seperti saya, pembelian kosmetik sebegini begitu berbaloi kerana saya penjimat orangnya. Sebatang lipstik Lancome berharga RM80 tahan dipakai selama 1 tahun. Di bawah ini saya senaraikan jenama-jenama tertentu yang kamu boleh tinjau sebagai guideline semasa membeli mekap premium :-
  • Estee Lauder memiliki warna-warna mekap yang 'sweet' dan feminin. Amat berbaloi jika membeli 'make-up pallette' (koleksi gabungan mekap) dari kaunter kosmetik Estee Lauder.
  • Jika inginkan lipstik paling 'grand' dan menyerlah, pilih Dior Addict (Christian Dior).
  • Untuk asas pencucian wajah, Clinique memiliki rangkaian Pembersih, Penyegar dan Pelembab paling sempurna.
  • Untuk mekap paling semulajadi dan sesuai untuk orang Asia, pilih Shiseido.
  •  Untuk kulit bebas cela, boleh cuba 'Black soap' jenama Kose. Harga sekitar RM70 dan tahan sekitar 2 bulan.
  • Bedak compact selembut baldu dan memberi litupan sempurna saya syorkan Blanc Miracle dari Lancome.
Terdapat jenama-jenama lain yang turut gah di pasaran seperti MAC, Shu Uemura, Laura Mercier, Sephora dsb.Saya tiada komen tentang jenama-jenama sebegini kerana tiada pengalaman memakainya. Sesetengah jenama pula masih belum menembusi pasaran Melaka seperti MAC dan Sephora. Guerlain dan SKII juga 2 jenama hebat yang menawarkan koleksi mekap dan skincare paling bermutu. Melalui penyelidikan bertahun-tahun dan pengalaman pemasaran produk kecantikan yang terkenal sedunia, semestinya produk sebegini menawarkan kebaikan yang paling berguna buat penjagaan dirimu.

No comments:

Post a Comment