Pembaca Molek

Thursday 12 September 2013

Panduan membeli kediaman

Baru-baru ini REHDA (Persatuan pemaju perumahan) mengumumkan harga hartanah meningkat 10% sejajar dengan peningkatan harga minyak sebanyak RM0.20 di pasaran. Hmm... mahu berkata apa lagi? Kehidupan perlu diteruskan, minyak kereta perlu diisi dan rumah juga perlu dibeli. Saya berhasrat untuk membeli sebuah rumah lagi untuk dijadikan aset. Jom lihat apa ciri-ciri yang perlu jika ingin membeli rumah, saya senaraikan secara ringkas di sini...
  1. Sediakan deposit sekurang-kurangnya 10%. Persediaan deposit adalah proses utama sebelum membeli rumah. Jangan membeli rumah jika kamu tidak mampu sediakan deposit (jangan terpedaya dengan pinjaman 100% bank). Jutawan Irfan Khairy menyatakan 'jika belum mampu sediakan deposit maksudnya kamu belum layak membeli rumah'. Fikirkan.
  2. Sediakan juga wang lebihan. 10% sahaja tidak mencukupi. Jika rumah berharga RM200,000 bermakna kamu perlu sediakan RM20k untuk deposit. Kamu juga perlu ada lebihan wang secukupnya untuk duti setem, yuran guaman dan kos-kos sampingan yang lain. Jika rumah sudah siap pembinaan juga kamu memerlukan wang secukupnya untuk renovation, atau setidak-tidaknya memasang lampu/ kipas/ pendingin udara/ pasang grill sebelum berpindah masuk.
  3. Bersedia untuk proses yang panjang. Jika kamu membeli rumah dari pemaju perumahan, mereka memerlukan masa 2 tahun untuk siap pembinaan bermula dari tarikh perjanjian Jual Beli. Jika rumah 'high-rise' seperti pangsapuri memerlukan masa 3 tahun iaitu 36 bulan. Jika membeli dari tangan pemilik asal (rumah siap yang dibeli dari individu) kamu memerlukan masa antara 3 bulan ke 1 tahun (bergantung kepada prosedur) supaya proses pembelian lengkap sepenuhnya. Jangan anggap semua rumah prosesnya sama dan jangan menjadi 'ignorant' (angkuh). Saya mempunyai pengalaman pahit berhadapan dengan pemilik asal rumah yang angkuh dan ia mengajar saya untuk menjadi lebih berhati-hati.
  4. Keep up dengan bayaran ansuran bank. Membeli rumah memerlukan kamu menyediakan sejumlah wang yang besar untuk ansuran bulanan. Rumah berharga sekitar RM200,000 ke RM300,000 memerlukan kamu membayar RM1000 lebih sebulan. Anggaplah ia sebagai simpanan/ pelaburan kerana rumah adalah aset tetap yang merupakan hasil dari kamu berpenat lelah bekerja dan memperolehi pendapatan selama ini. Mulakan dengan sebuah rumah dahulu. Akan datang sekiranya kamu mempunyai sumber kewangan yang baik boleh membeli kediaman yang lain untuk dijadikan aset/ rumah sewa/ premis perniagaan dsb.

2 comments:

  1. Hati-hati di sini. Tidak ada yang boleh membantu anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana anda bebas untuk mendapatkan bantuan kewangan. Setiap jawapan dari pemberi pinjaman kredit atas soalan anda, anda harus mengabaikan, kerana Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah mangsa yang saya koyak Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristian yang dimaksudkan saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
    Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kenalan lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka meluluskan pinjaman sebanyak $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam selepas bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan kehendak, pinjaman saya disimpan di dalam akaun bank saya tanpa cagaran. Saya akan menyesal Total hidupku, Kerana pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan keadaan hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

    ReplyDelete
  2. perhatian :::::

    Kami bersertifikat, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap,
    dinamik dan cepat dipercayai, bekerjasama pembiaya untuk hartanah dan semua jenis pembiayaan perniagaan
    kami mengeluarkan pinjaman jangka panjang
    Jumlah pinjaman maksimum kita meminjamkan adalah 900,000,000.
    Kami menawarkan jenis pinjaman dan banyak lagi:

    Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)
    Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)
    Pinjaman penyatuan
    Gabungan kredit
    Pembaikan Rumah
    Sila, jika anda suka dan minat dalam tawaran kewangan kita,
    Sila hubungi kami
    melalui e-mel zenithloanlimited@gmail.com

    ReplyDelete