Pembaca Molek

Sunday 8 September 2013

Usai majlis kenduri


Usai sudah kenduri kesyukuran saya merangkap 'house warming party' semalam. Ini kenduri ke2 yang kami adakan pada tahun ini selepas kenduri aqiqah anak bongsu pada bulan Januari. Setakat ini sudah beberapa kali menganjurkan makan-makan berskala besar, mungkin saya boleh kongsikan the do's and the dont's semasa mengadakan majlis-majlis sebegini...
  1. Elakkan memasang kanopi di luar rumah dan mengambil ruang di atas jalanraya. Ia akan mengganggu lalulintas dan menyukarkan penduduk sekitar untuk lalu lalang. Fikirkan sekiranya berlaku kecemasan di mana kereta bomba tidak boleh masuk ke kawasan terlibat kerana dihalang oleh balai dan khemah, malah lori mengangkut sampah juga sukar untuk menjalankan kerja-kerja mereka sekiranya jalan-jalan masuk ditutup di kawasan taman perumahanmu.
  2. Jika dahulu cara jemputan kita berbentuk tradisional (jemputan dari mulut ke mulut), kini cara berkomunikasi serba canggih dan undangan dibuat melalui facebook dan sms. Jika kamu menjemput jiran-jiran di sekitar perumahan, sediakan kad kecil yang menyatakan tarikh, masa dan tempat majlis diadakan kemudian masukkan ke dalam post box. Jika kamu ingin orang-orang tertentu hadir, jemput mereka secara kunjungan ke rumah atau melalui panggilan telefon. Mereka akan rasa lebih dihargai sebagai tetamu dan seboleh-bolehnya akan melapangkan masa untuk hadir ke majlismu.
  3. Estimate berapa orang jumlah tetamu kamu dan serahkan semuanya kepada pihak katering. Mereka amat berpengalaman menyediakan juadah berskala besar dan tahu menganggar sekiranya tetamu hadir lebih ramai dari biasa. (Sekiranya tetamu 300 orang, biasanya katerer akan menyediakan jumlah untuk 350 orang). Pilih juadah yang menambat hati tetamu (saya memilih juadah masakan kampung, dan seronok melihat tetamu makan bertambah). Sediakan juadah alternatif jika ada tetamu bangsa asing atau vegetarian. Tetamu berbangsa India tidak makan daging, maka sediakan ayam atau jenis-jenis makanan lain.
  4. Untuk tetamu pula, hormati masa yang ditetapkan oleh tuan rumah. Jika waktu ditetapkan lingkungan 12 tengahari sehingga 7 petang, don't show up at 10 o'clock. Melainkan jika kamu memberitahu lebih awal dan tuan rumah sempat bersedia menyambut kedatanganmu. Saya sedang melakukan final preparation dan makanan yang ditempah juga belum sampai sewaktu ada 2 kumpulan tetamu 'early birds' menjadikan suasana agak kelam-kabut seketika. Jika mereka memberitahu lebih dahulu atau sampai pada masa yang ditetapkan mungkin suasana akan lebih terkawal. Ia peringatan untuk saya juga. Perlu juadah alternatif seperti 'late breakfast' untuk tetamu-tetamu yang sampai awal. Secara keseluruhannya saya berpuas hati dengan penganjuran majlis semalam. Yang pastinya, hati terasa lapang selepas mengadakan kenduri kesyukuran-jamuan akhir aidilfitri-harijadi anak semuanya bersekali, all in one.

No comments:

Post a Comment