Pembaca Molek

Friday 20 January 2012

Merawat tumit kekeringan

Tumit kering (cracked heels) boleh dirawat dengan inisiatif sendiri di rumah. Terdapat beberapa cara yang kamu boleh lakukan bagi merawat bahagian yang kering tersebut, dan hasilnya kamu akan mendapat kulit tumit yang licin kembali.
  1. Kamu boleh merendam kaki dengan cara mencampurkan 1 bahagian air dengan bahan perawatan. Rendam kaki selama sekitar setengah jam untuk melembutkan kulit kaki yang kekeringan. Antara bahan perawatan yang boleh digunakan untuk dititiskan dalam air tersebut ialah bio oil, Johnson baby oil atau rose water (air mawar). Selepas merendam, lap bahagian kaki sehingga kering dengan towel.
  2. Cara kedua ialah dengan menggunakan kaedah pengelupasan (exfoliation). Terdapat beberapa produk yang menawarkan Foot scrub, seperti Avon. Guna secukupnya krim skrub kaki tersebut dan gosokkan di sekitar kulit yang bermasalah. Kamu juga boleh gunakan pumice stone (batu pumis), gosok perlahan-lahan di sekitar tumit untuk melembutkan kulit kasar. Alternatif lain, kamu boleh gunakan 'berus sabut' yang lebih tradisional.
  3. Cara selainnya yang kamu boleh praktiskan ialah dengan rajin menyapu krim di kulit bermasalah. Terdapat krim yang direka khas untuk kulit tumit kering seperti Eldgy. Jika tiada pilihan, krim pelembab biasa juga boleh membantu, dan jenis yang lebih baik ialah Vaseline atau Rosken Skin Repair. Sapu setiap malam sebelum tidur, dan jika ingin lebih efektif pakai stoking supaya kelembapan dapat diserap dengan mendalam.
  4. Pastikan pemakanan sihat dan badan cukup air. Jika badan kekeringan, ia akan memberi kesan kepada bahagian tubuh yang lain seperti tumit kaki. Jika ingin ambil suplemen, vitamin C adalah pilihan terbaik. Evening Primrose oil dan Minyak ikan kod juga boleh membantumu mendapat kulit yang cantik kerana ia membantu melembabkan kulit daripada dalam.


    1 comment:

    1. salam kenal...
      infonya menarik...oya tips ini apakah bisa juga dipakai untuk merawat kulit kaki..dan dengan memakai kaos kaki muslimah bisa membantu untuk menjaga kaki tetap sehat ya...
      moga makin keren lagi artikelnya

      ReplyDelete