Pembaca Molek

Wednesday 3 October 2012

Mastitis (demam susu)

Mastitis berlaku apabila tisu payudara tersumbat dan membengkak. Pada kebiasaannya ia hanya berlaku pada sebelah payudara. Kamu boleh menyedarinya apabila payudara kelihatan merah, bengkak dan mengalami ketulan. Serentak dengan itu, pengidapnya boleh mengalami demam dan menggigil.
  1. Sewaktu mengalaminya baru-baru ini, saya telah diserang demam pada suhu 40 darjah selsius. Saya juga mengalami sakit perut dan menggigil (shivering). Sampai di hospital, saya disuruh mandi untuk menurunkan suhu badan. Kemudian, susu hendaklah dipam keluar dari badan kerana susu yang terkumpul boleh menjadi toksik. Panadol boleh diambil bagi mengurangkan kesakitan dan panas badan yang dialami ini.
  2. Mastitis hendaklah segera dirawat di mana doktor akan memberi kamu antibiotik. Antibiotik akan membantu bengkak menjadi surut dan mengelakkan ia berulang. Jika terlambat merawat mastitis, ia boleh mengakibatkan susu yang terkumpul menjadi nanah. Bila ini berlaku, doktor terpaksa membedah pesakit bagi mengeluarkan susu yang terkumpul tersebut.
  3. Bagi mengelakkan serangan mastitis, ibu menyusukan anak hendaklah cukup rehat dan makan makanan yang seimbang. Beri bayi menyusu dengan susu ibu secara teratur. Susu yang berlebihan di dalam badan hendaklah dipam keluar bagi mengelakkannya berkumpul dan menjadi toksik. Kamu juga boleh mengelakkan susu tersumbat dalam payudara dengan cara meletakkan tuala suam, kemudian perah susu keluar bagi mengelakkannya terkumpul di dalam badan.
  4. Mastitis biasanya menyerang ibu baru dalam masa 1 bulan selepas kelahiran. Jangan ambil ringan masalah penyusuan dan demam yang kamu alami kerana ia boleh mengakibatkan risiko yang lebih besar. Yang penting, ibu menyusukan anak perlu cukup rehat dan elakkan tekanan. Di samping menjaga kesihatan diri sendiri, ibu juga perlu memastikan kesihatan anak yang baru dilahirkan. Mastitis boleh dielak jika kamu peka dengan perubahan yang berlaku pada badan. Cegah lebih awal sebelum ia menjadi melarat dan membahayakan.




 

No comments:

Post a Comment