Pembaca Molek

Sunday 7 October 2012

Sindrom 'Superwoman'

Sewaktu membaca Majalah Nona edisi September '2012, saya menemui artikel oleh Tengku Rozidar (pengasas makanan segera 1901) tentang sindrom menjadi 'Superwoman'. Terfikirkah kamu tentang apa itu Superwoman? Ramai wanita masa kini yang terjerat dalam sindrom Superwoman - ingin menjadi serba-serbi hebat sehingga mengabaikan diri sendiri.

Wanita masa kini perlu memenuhi terlalu banyak fungsi pada satu masa - menjadi career woman, pulang ke rumah menjadi suri yang tidak habis-habis dengan tugas rumahtangga, perlu menjenguk homework anak, menjadi isteri yang setia kepada suaminya... tidak cukup dengan itu, perlu juga menjaga ibu bapa yang sudah tua, berusaha menjadi menantu mithali... dan pelbagai lagi peranan sehingga diri sendiri tiada ruang dan waktu untuk bernafas!

Menjadi wanita 'super' menyebabkan kamu kurang rehat dan memberi tekanan kepada diri sendiri. Jangan begitu, kerana kesihatan perlu diberi perhatian dan kamu boleh jatuh sakit kerana terlampau memberi perhatian kepada orang lain. Berikut ada sedikit tips bagaimana kamu boleh sembuh dari sindrom 'Superwoman':-

  1. Utamakan kepentingan kamu dahulu. Jika ada rakan yang meminta pertolongan, dan dalam masa yang sama kamu ada hal keluarga - beri keutamaan kepada yang lebih penting. Belajar untuk berkata 'tidak'.
  2. Jangan biarkan stress memakan diri. Luahkan kepada orang yang kamu percayai.
  3. Minta pertolongan jika kamu terlalu banyak kerja yang perlu dilakukan sendiri. Latih anak-anak membantu urusan di rumah. Minta tolong pasangan untuk membantumu dalam urusan anak-anak dan rumahtangga.
  4. Berhenti menjadi 'terlalu sempurna'. Tidak semestinya rumahmu perlu 'tip-top' dan kemas sentiasa. Jangan memaksa diri untuk memasak jika tidak cukup masa. Ambil peluang untuk relaks dan berehat.
  5. Berhenti sekejap dari kesibukan untuk menikmati hidup. Manjakan diri sendiri dengan rawatan rambut, urutan badan, shopping, membaca atau bersiar-siar. Jangan menjalani kehidupan dengan tekanan, sebaliknya jadilah seorang yang seimbang dan tenang dalam urusan harian. 


 

No comments:

Post a Comment