Pembaca Molek

Friday 9 December 2011

Kekal sihat dalam kesibukan

Untuk kekal sihat dan cergas, kamu mesti cukup rehat secara mental dan fizikal. Namun ada ketikanya, tugas seharian amat menuntut kesibukan diri dan kesuntukan masa. Ambil peluang untuk relaks dengan melakukan aktiviti-aktiviti simple seperti yang disenaraikan ini :-
  1. Jika kamu merasa badan terlampau penat, namun tiada masa untuk tidur sebentar dan berehat - bertenang. Cuba rehatkan minda dan pejam matamu rapat-rapat. Ia dapat meningkatkan kualiti capaian ketenangan dalam dirimu.
  2. Banyakkan mengambil makanan sihat (healthy food). Makanan hijau seperti sayuran-sayuran akan memberi vitamin secukupnya untuk tubuhmu. Di samping itu, klorofil dalam sayuran hijau juga boleh menentang kesan negatif akibat kepenatan dan stress. Elakkan memasak dengan menggunakan minyak masak yang murah kerana ia boleh menjejaskan asid lemak perlu (essential fatty acids) di dalam tubuh.
  3. Mulakan hari dengan mengambil buah-buahan semasa sarapan. Fiber di dalam buah-buahan akan membantu penghadaman yang sempurna dan melawaskan pembuangan bahan kumuh dari badan. Amalkan juga memakan sup kerana ia adalah salah satu dari jenis makanan sihat.
  4. Lakukan gerakan tubuh. Banyakkan berjalan dalam melakukan aktiviti seharian. Jika menaiki bangunan tinggi, elakkan menggunakan lif sebaliknya gunakan tangga. Semasa menonton TV, lakukan senaman regangan supaya badan cergas dan tidak lesu. Parkir kereta agak jauh dari tempat yang dituju supaya kamu berjalan kaki dan bergerak aktif.
  5. Ambil suplemen untuk kecergasan tubuh seperti multivitamin. Pastikan tidur yang berkualiti. Minda mesti tenang supaya kamu boleh fokus dalam menjadi kehidupan seharian dalam kesibukan yang berpanjangan. Seboleh mungkin, selesaikan tugas-tugas di pejabat dan jangan bawa pulang ke rumah supaya tubuh badan boleh berehat dan relaks lantas bersedia untuk menghadapi hari esok dengan lebih lapang.

No comments:

Post a Comment