Pembaca Molek

Monday 26 December 2011

Tips percutian keluarga

  1. Seperti kebiasaannya, famili akan menginap di hotel semasa percutian. Namun, jangan jadikan aktiviti menonton TV semata-mata sepanjang kamu check in di hotel tersebut. Kamu tidak sepatutnya bertolak jauh dari rumah dan berlama-lama menaiki kenderaan, semata-mata untuk menghabiskan masa menonton TV di hotel. Lakukan juga aktiviti lain.
  2. Jangan lupakan kanak-kanak dan aktiviti mereka. Masukkan mereka dalam perancangan percutian kamu. Jangan bawa mereka melawat muzium atau meninjau barangan antik jika kamu tahu aktiviti itu akan membosankan mereka. Bagi memastikan mereka tidak bosan dan hilang tumpuan, bawa 'activity items' mereka seperti krayon, buku mewarna, puzzles, games dan sebagainya.
  3. Jadikan percutian sebagai pelajaran kepada kanak-kanak secara tidak langsung. Ajar mereka tentang asal-usul nama tempat, makanan yang sinonim dengan tempat tersebut, bahasa malah boleh juga mengajar mereka mengambil foto tempat-tempat menarik.
  4. Bawa ubat-ubatan asas seperti ubat demam, sakit perut dan sakit kepala. Kamu juga perlu lebih bersedia jika anak-anak mengidap penyakit yang sedia ada, seperti asma dan alergi.
  5. Don't spoil the vacation. Jangan meleteri anak-anak, dan jangan paksa mereka mengikut jadual yang rigid seperti jadual waktu hari persekolahan (bangun awal, sarapan cepat, tidur tepat pada waktunya). Percutian adalah masa untuk 'bermalas-malasan' (laze around) maka jangan jadikan waktu percutian sesuatu yang stressful.
  6. Jangan kecewa jika berlaku sesuatu yang tidak mengikut perancanganmu. Jangan merungut bila tiba-tiba hari hujan, tersesat jalan, makanan tidak sedap, kereta rosak dsb. Anggap percutian adalah hari perkumpulan kamu sekeluarga. Maka, apa-apa masalah yang berlaku hendaklah diselesaikan secara berkumpulan dan jangan salah-menyalahkan antara satu sama lain.
  7. Travel light. Bawa hanya barang-barang yang perlu. Barangan yang banyak hanya akan menyusahkan kamu untuk bergerak ke sana ke mari. Tambahan pula sudah tentunya kamu akan menambah barangan yang dibeli sepanjang percutian tersebut, seperti pakaian, cenderamata dan ole-ole selainnya.




    No comments:

    Post a Comment