Pembaca Molek

Friday 30 December 2011

Tips menghalang pencuri

'Nightmare' ialah suatu interpretasi kepada keadaan bila pulang bercuti dan rumah dimasuki pencuri. Bagaimana cara terbaik untuk menghalang perkara ini daripada berlaku? Suatu artikel yang saya baca menyarankan,'you must think like a thief. What are the things that have attracted thieves to come to your home?'

  1. Pencahayaan adalah sistem keselamatan nombor satu. Dapatkan peranti yang boleh memastikan cahaya terang di sekitar rumah. Persekitaran rumah yang suram, malap dan tiada lampu akan memudahkan pencuri menjalankan operasinya.
  2. Perlindungan terbaik nombor dua ialah jiran yang boleh dipercayai. Beritahu jiran jika kamu hendak meninggalkan rumah dalam jangkamasa yang lama dan berhari-hari. Minta tolong dia memerhatikan jika ada apa-apa yang mencurigakan di sekeliling rumahmu.
  3. Simpan toolbox di tempat yang selamat. Tukul dan spanar yang diletakkan di luar rumah boleh digunakan oleh pencuri untuk memecahkan rumahmu sendiri. Malah, tangga yang terdapat di luar rumah juga boleh digunakannya untuk memanjat dan memecah masuk ke dalam kediaman.
  4. Jangan letak barangan berharga di tempat yang senang dilihat. Selindungkan komputer, barangan berharga, barang kemas dan wang di tempat yang selamat. Jangan pamerkan di ruang yang mudah dilihat jika diintai dari luar tingkap.
  5. Sebaik-baiknya beritahu polis kawasan yang kamu akan meninggalkan rumah dalam jangkamasa yang lama dan minta mereka buat rondaan dengan kerap.
  6. Elakkan memberi 'publisiti percuma' bahawa kamu tiada di rumah. Jangan war-warkan melalui telephone answering machine atau facebook yang kamu kini berada di luar daerah dan tiada sesiapa di rumah kamu.
  7. Jika boleh, dapatkan bantuan jiran untuk mengumpul surat dari peti dan jangan biarkan surat khabar atau flyers bertaburan kerana ia menunjukkan tuan rumah tiada dan rumah ditinggalkan kosong. Pertimbangkan untuk memasang security alarm untuk memastikan perlindungan keselamatan yang lebih meyakinkan.


    No comments:

    Post a Comment