Pembaca Molek

Thursday 8 December 2011

Menjana pendapatan tambahan

Memang ada di kalangan mereka yang sangat beruntung kerana memperolehi pendapatan lebih dari mencukupi setiap bulan. Namun ada juga di antara kita yang sekadar memperolehi 'gaji cukup makan'. Jangan bersedih. Perhatikan dan nilaikan potensi dirimu supaya kamu bersedia untuk menjana pendapatan sampingan selain gaji bulanan.
  1. Perniagaan - jangan pesimis jika kamu tiada modal yang besar untuk memulakan perniagaan. Terdapat beberapa agensi jualan langsung terutamanya produk kecantikan yang kamu boleh mulakan dengan modal sangat minima. Contohnya, Nutrimetics. Kamu juga boleh mulakan perniagaan yang ada golongan sasaran terutamanya kaum wanita, contoh: perniagaan tudung, telekung, busana muslimah, produk kesihatan & herba dll.
  2. Menjana wang melalui internet - sudah ramai di kalangan mereka yang menjadi 'professional blogger' dan mampu memperolehi pendapatan sampingan. Kamu juga boleh kombinasikan jalinan blogging dengan perniagaan kamu di mana kamu boleh mengiklankan produk secara online dan menjana keuntungan tanpa batasan.
  3. Gunakan daya kreativiti - jika kamu rajin menulis kreatif, jana pendapatan tambahan dengan terbitan novel, puisi atau cerpen di syarikat-syarikat akhbar dan buku. Terdapat juga sidang redaksi majalah yang menerima artikel dari penulis tamu dengan sejumlah bayaran tertentu. 
  4. Gunakan bakat - ambil tempahan menjahit baju, dekorasi kek, gubahan hantaran atau menjadi jurusolek sambilan. Kamu juga boleh membuat perkhidmatan spa, sauna, facial dan urut di rumah dengan kadar yang berpatutan. Jangan sia-siakan masa senggang atau hanya bergoyang kaki sebaliknya jana pendapatan secara aktif!
  5. Jika kamu mempunyai modal agak besar, boleh praktikkan cara menjana pendapatan dengan membeli property (hartanah). Terdapat beberapa 'si kaya' yang membeli unit-unit rumah untuk disewakan dan kemudiannya menjana pendapatan secara pasif melalui hasil sewaan. Ataupun kamu boleh mengusahakan rumah pelancongan secara kecil-kecilan / guesthouse atau homestay dan memperolehi pendapatan sampingan melaluinya. 


    No comments:

    Post a Comment