Pembaca Molek

Monday 13 June 2011

Kebaikan madu lebah

Apakah kebaikan dan khasiat madu lebah? Madu lebah digunakan secara meluas dalam perubatan, pemakanan dan kosmetik. Amalan pengubatan tradisional juga amat menitik beratkan penggunaan madu lebah. Dikatakan madu lebah yang terhasil dari lebah liar di hutan adalah jauh lebih bermanfaat daripada madu dari lebah yang diternak untuk tujuan komersial.
  •  Madu lebah amat bermanfaat sebagai pemakanan tambahan. Jika ingin memanfaatkan kebaikan madu lebah dalam suplemen harian anda, cuba Royal Propollen dari jenama pil 21st century. Ia mengandungi kebaikan Royal Jelly, Beepollen dan Propolis melalui penghasilan madu. Ia berfungsi untuk membantu anda mengekalkan keremajaan kulit, membantu menentang bakteria dan penyakit serta mengandungi kebaikan vitamin, mineral, protein dan asid amino yang diperlukan untuk tubuh.
  • Madu amat bermanfaat dalam perubatan contohnya untuk mencegah batuk dan selsema. Jika diserang sakit kerongkong dan batuk berpanjangan, cuba ambil sesudu madu, perahkan dengan jus limau dan telan perlahan-lahan. Anda juga boleh dapatkan ubat batuk berasaskan kebaikan madu dari Hurix. 
  • Lilin lebah (beeswax) banyak digunakan dalam kosmetik terutamanya dalam pembuatan gincu bibir. Ia bersifat melembabkan dan menyuburkan kulit. Di samping itu, ada pencuci muka yang memanfaatkan kebaikan madu. Contohnya honey cake (sabun madu) yang cukup terkenal dari Shiseido.

No comments:

Post a Comment