Pembaca Molek

Monday 6 June 2011

minuman sihat dan menyegarkan

Rejuvenasi kulit bermaksud meremajakan, menjadikan awet muda dan merangsang fizikal kulit agar nampak lebih segar. Berikut adalah beberapa cadangan minuman kesihatan yang anda boleh amalkan untuk rejuvenasi kulit.

Air halia @ ginger drink

Minuman yang diberi ramuan halia banyak diamalkan di spa-spa dan pusat jagaan kecantikan. Kebiasaannya air halia akan diberikan di penghujung rawatan bagi menyegarkan tubuh badan secara keseluruhan. Antara manfaat halia ialah membuang angin, menghangatkan tubuh dan melancarkan perjalanan darah. Anda boleh meramu (mengadun) minuman halia anda daripada halia muda atau halia tua. Ambil jusnya dan campurkan dengan air hangat. Jika mahukan variasi, tambahkan madu atau teh. Ada juga minuman halia yang siap tersedia di pasaran, contohnya dari jenama 'Nona'.

Minuman lemon @ Lemon drink

Lemon amat menyegarkan dan tinggi khasiat vitamin C. Antara kebaikan yang ditawarkan dalam segelas minuman lemon ialah membantu perkumuhan badan dan mencantikkan kulit. Dari segi perubatan, lemon membantu mengurangkan sakit kerongkong dan mampu mengawal demam dan selsema. Segelas minuman air kosong yang ditambah dengan perahan lemon dapat membantu meredakan kehangatan badan di samping melembabkan kulit. Amalkan minum minuman lemon (lemonade) di kala tengahari supaya kulit tidak kekeringan.

Minuman Rosselle @ Rosselle drink

Rosselle berasal dari spesies bunga Raya (hibiscus) dan mempunyai khasiat perubatan yang tinggi. Selain baik untuk kesihatan kulit, rosselle juga membantu meredakan selsema. Dikatakan rosselle boleh mencegah resdung dan bersifat anti-virus. Minum jus segar bunga rosselle yang diperah sendiri bagi mendapatkan khasiat fiber dan zat semulajadinya. Ladang-ladang herba dan penjual hasil tani ada yang menjual rosselle secara 'timbang' dan anda boleh dapatkan bekalan rosselle segar dari ladang mereka.

No comments:

Post a Comment