Pembaca Molek

Wednesday 29 June 2011

Khasiat minyak aromaterapi

Aromaterapi adalah kaedah alternatif terbaik yang boleh diamalkan selain daripada mengambil ubat-ubatan untuk merawat penyakit. Aromaterapi memberi kesan kepada 'senses' (deria) dan menggalakkan fungsi badan melakukan penyembuhan sendiri untuk memberikan kelegaan. Antara penyakit-penyakit yang boleh sembuh dengan kuasa aromaterapi ialah seperti migrain, stress, resdung dan selsema. 

Kebanyakan pusat-pusat kecantikan dan spa mengamalkan khasiat aromaterapi untuk merawat pelanggan mereka. Aromaterapi dapat merehatkan minda, menjadikan lebih fokus dan menyediakan diri untuk perawatan pada wajah dan badan. Seseorang akan rasa lebih tenang, lega dan gembira selepas menjalani sesi rawatan menggunakan aromaterapi.

Berikut adalah beberapa jenis minyak pati (essential oils) yang kerap digunakan dalam kaedah aromaterapi:
  1. Lavender - boleh merawat masalah ketegangan saraf (nervous tension), merawat jangkitan kulit dan kulit kepala, memperbaiki perjalanan darah dan merawat masalah pernafasan.
  2. Peppermint oil - Memperbaiki pencernaan, mengubati senak perut dan boleh merawat selsema.
  3. Tea tree oil - Digunakan sebagai antiseptik semulajadi, boleh merawat jangkitan kulit, merawat gigitan serangga, menghilangkan jerawat dan akne
  4. Nutmeg oil - Merawat kemurungan (stress), mencegah kesakitan perut semasa haid, memperbaiki pencernaan, mengawal tekanan darah, batuk dan bau badan
  5. Eucalyptus oil - Merawat sinus (resdung), merawat demam dan penyakit berjangkit, sebagai ubat kumur (gargle antiseptic), melegakan kesakitan otot, mencegah virus dan merawat asma.

No comments:

Post a Comment