Pembaca Molek

Thursday 2 June 2011

Khasiat dari timun

Timun (cucumber) adalah dari himpunan sayuran dan ulaman yang sedap dimakan mentah. Timun juga ada khasiat semulajadi yang boleh dimanfaatkan dalam penjagaan kecantikan.

Hirisan membulat timun (cucumber ring) amat terkenal dalam memberi manfaat pada mata. Rehatkan diri selama 15-20 minit, pedapkan 2 hirisan timun pada kedua-dua belah mata. Khasiat sejuk dari timun akan dapat menyegarkan mata anda yang mengalami sembap dan kehitaman

Timun boleh dikombinasikan dengan kunyit (turmeric) untuk hasil terbaik. Caranya, ambil pangkal timun (bahagian paling hijau yang pahit) dan parutkan bersama-sama dengan seinci kunyit. Ambil air parutan timun dan kunyit tersebut lalu disapukan pada muka. Kunyit berfungsi untuk menghapuskan jerawat manakala timun bersifat menyejukkan dan melembabkan. Ia adalah petua tradisional terbaik jika menghadapi masalah jerawat dan kulit berminyak.

Jika ingin memanfaatkan khasiat timun dalam rutin penjagaan wajah anda, cuba The Body Shop - Cucumber cleansing milk. Ia menawarkan kebaikan semulajadi timun untuk memberikan cucian secara lembut dan mendalam. Cleansing milk (susu pembersih) juga sesuai untuk menanggalkan sisa-sisa daripada pemakaian mekap seharian.




1 comment:

  1. Ternyata timun juga bisa membersihkan wajah.

    ReplyDelete