Pembaca Molek

Wednesday 1 June 2011

Teh untuk kecantikan

Teh amat berkhasiat untuk kesihatan dan kecantikan. Ia berfungsi untuk menyejukkan badan dan mempunyai kesan menyamankan (soothing effect). Teh juga mempunyai zat potasium yang berfungsi untuk memperbaiki fungsi sel, tisu dan organ dalam tubuh anda. Namun, cara meminumnya haruslah dengan betul supaya anda mendapat manfaat secukupnya daripada minuman universal ini. Jangan mengambil teh yang tinggi kandungan gula. Di samping itu, jauhi teh yang telah diselaputi pewarna tiruan.

Amalkan meminum green tea (teh hijau). Teh hijau kaya dengan anti oksida iaitu agen yang menghalang radikal bebas dari merosakkan sel tubuh. Kebanyakan perisa teh hijau digandingkan dengan bunga melur (jasmine).
Minum teh bunga kekwa (crysanthemum tea). Kelopak kering bunga kekwa boleh didapati di kedai herba dan ubat Cina (Chinese herbal and medical shop). Cara mengadun teh bunga kekwa ialah melalui kaedah 'brewing' (rendidih). Teh bunga kekwa juga mempunyai 'cooling effect' (kesan menyejukkan) dan dikatakan boleh menjadi rawatan terbaik bagi mencegah bahang demam H1N1.

Untuk kebersihan usus, minum Clenx tea daripada NH Detoxlim. Ia mengandungi herba-herba yang menggalakkan fungsi pembersihan dalam usus besar dan menyingkirkan toksin. Caranya dengan mengambil 2 pek sehari di waktu siang dan malam. Selepas mengamalkan Clenx tea, anda akan rasa tubuh badan lebih bersih kerana kekotoran yang melekat pada usus telah pun dibuang. Dikatakan ia akan membantu anda mendapat wajah yang lebih sihat tanpa jerawat dan perut juga lebih langsing.


1 comment:

  1. Teh ternyata dapat menghilangkan toksin dari tubuh.

    ReplyDelete