Pembaca Molek

Monday 15 August 2011

Bolehkah mewarna rambut?

grey hair/ rambut beruban
Sebahagian orang mengalami masalah uban pramatang (pre-mature grey hair), kadangkala disebabkan oleh faktor keturunan. Jika rambut beruban sedikit, tidak ada apa yang perlu dirisaukan kerana ia adalah normal. Kebanyakan orang Asia mula mengalami rambut beruban sekitar usia 30 tahun. Jika mengalami keadaan ini, ada 2 pendekatan yang kamu boleh lakukan. Iaitu sama ada kamu 'embracing the grey' (menerima dengan hati terbuka), atau pilih untuk mewarnakan.

Namun bolehkah umat Islam mewarnakan rambut? Fatwa dari Dr Yusof Al-Qhardawi menyatakan bahawa orang Islam boleh mewarnakan rambut. Tetapi mesti dipastikan bahan pewarna yang digunakan bersifat suci, dan ia tidak bersifat menghalang air ke anggota wudhu'. Bagi perempuan, dibolehkan jika mereka ingin menghitamkan rambut dengan bertujuan untuk cantik di mata suami. Tetapi dilarang jika mereka menghitamkan rambut dengan tujuan untuk mendedahkan aurat kepada lelaki lain.

BSY black hair magic - pewarna rambut dari buah mengkudu (noni)


Inai boleh digunakan untuk mewarnakan rambut kerana tidak bersifat kekal, dari sumber tumbuh-tumbuhan dan tidak menghalang wudhu'. Jika menggunakan pewarna rambut moden (Wella, Loreal, Garnier etc.) periksa kandungannya dan elakkan yang mengandungi ammonia. Ammonia bersifat menghalang air, dan tidak sesuai untuk umat Islam kerana akan menyebabkan wudhu' tidak sempurna.

No comments:

Post a Comment