Pembaca Molek

Wednesday 17 August 2011

Hargai peranan ibubapa

Jadikan Syawal ini sebagai permulaan yang paling kudus untuk menghargai ibu bapamu. Jika selama ini kamu terleka dan kurang mengambil berat hal ibu bapa, masih belum terlambat untuk kamu bermula sekarang. 'Bumi mana yang tidak ditimpa hujan', begitu juga dengan ibu dan bapa. Bukan semua orang memiliki ibu bapa yang serba-serbi sempurna, malah ada yang pernah berselisih faham. Hargailah ibu dan bapamu sementara mereka masih bernyawa, kerana dari mereka kamu mengenal makna sebuah kehidupan.
  1. Sejukkan hati dan perasaan ibu bapamu dengan ucapan Terima kasih.
  2. Tanya khabar mereka, sekurang-kurangnya dengan menelefon seminggu sekali. Beritahu mereka tentang perkembangan dirimu sehari-hari. 
  3. Lawat mereka selalu, terutama semasa hari-hari istimewa, perayaan dan hujung minggu
  4. Sentuh ibu bapamu. Peluklah ibu selalu tanda kamu mengasihinya. Salam dan cium tangan bapa tanda kamu menyayanginya.
  5. Beri tandamata. Ia tidak semestinya mahal. Memberi bunga kepada ibu akan menyentuh hatinya. Sesekali, bawa mereka keluar makan malam bersama
  6. Bertanggungjawab. Beri bantuan tenagamu terutamanya jika ibu bapa sudah tua dan uzur. Bantu mereka mermbersihkan rumah, memasak makanan, beri belanja harian dan bantu mereka menyelesaikan bil kediaman.
  7. Rancang hari istimewa untuk keluarga. Himpunkan seluruh anak-anak dan cucu-cucu untuk majlis hari istimewa keluarga seperti re-union, BBQ, meraikan ulangtahun perkahwinan ibu bapa ataupun pergi bercuti bersama-sama. Tiada yang lebih mengembirakan ibu bapa selain daripada melihat anak-anak dan cucu-cucunya sendiri bergembira.

No comments:

Post a Comment