Pembaca Molek

Thursday 18 August 2011

Khas untuk wanita

Beri perhatian khusus pada penjagaan payudara
Payudara memerlukan penjagaan rapi sama seperti anggota tubuh yang lain. Beri lebih perhatian kepada payudara terutama di sekitar usiamu antara 30 hingga 40 tahun. Penjagaan awal akan membantu mengekalkan bentuk payudara dan mencegah kekenduran.
  1. Sentiasa kawal berat badan. Elakkan berat badan turun naik secara mendadak. Perubahan badan yang drastik akan memberi kesan kepada bentuk payudara. 
  2. Pakai bra yang bersesuaian. Bra adalah pelindung tubuh yang paling baik untuk payudara. Dapatkan bra yang bersaiz sepadan. Saiz bra mungkin berubah mengikut perubahan bentuk badan, contohnya selepas bersalin. Rujuk panduan untuk memilih saiz bra, atau jika tidak pasti, tanya promoter di bahagian pakaian dalam tentang saiz yang berpadanan untuk kamu. Kenalpasti fungsi yang ada pada sehelai bra. Contohnya, kamu memerlukan bra yang bertali sokongan kuat jika kamu mempunyai dada yang besar. Manakala bra yang mempunyai span, mungkin tidak elok kerana ia menghalang pengudaraan kepada kulit badan.
  3. Pastikan postur badan kamu lurus dan tegak. Badan yang bongkok akan memberi kesan kepada struktur dada dan payudara. Postur badan yang elok akan memberi sokongan kepada tubuh. Bersenam juga akan membantu menguatkan otot-otot yang menyokong payudara.
  4. Kekalkan kemudaan payudara dengan menyapu krim pelembab. Kulit di sekitar payudara juga memerlukan penjagaan rapi dan khusus.
  5. Buat sendiri pemeriksaan payudara. Doktor menyarankan supaya kamu membuat pemeriksaan payudara dengan kerap bagi mengesan sebarang perubahan luarbiasa. Semasa mandi, angkat 1 tangan dan periksa payudara kanan dengan tangan kiri secara gerakan membulat perlahan-lahan. Kemudian, ulang langkah yang sama untuk payudara kiri. Lakukan pemeriksaan sendiri pada setiap bulan.
  6. Jika melakukan senaman atau berlari, pakai bra untuk sukan (sports bra). Payudara akan cepat kendur jika tidak mendapat sokongan yang padu. Secara alternatif, pilih senaman kurang lasak. Elakkan jogging, sebaliknya hanya berjalan pantas (brisk walking) bagi meminimakan paluan badan (body bouncing).

No comments:

Post a Comment