Pembaca Molek

Thursday 4 August 2011

Sihat, segar di bulan Ramadhan

kurma
  1. Iftar (berbuka) adalah saat yang paling penting untuk mengembalikan tenaga, air dan nutrien pada tubuh. 
  2. Cara yang paling baik untuk berbuka ialah dengan mengambil makanan ringan (light snack) yang mempunyai sumber tenaga segera dan boleh menampung kelaparan.
  3. Elakkan berbuka dengan makanan banyak sekaligus kerana ia akan mendorong tabiat makan  yang berlebihan
  4. Kurma adalah pilihan paling bijak untuk berbuka kerana ia mengandungi gula semulajadi yang boleh membekalkan tenaga segera. Minum air untuk mengelakkan dehidrasi badan. Kurma juga mengandungi potasium yang bertindak mengawal keseimbangan air dalam badan
  5. Jus buah juga sangat menyihatkan sewaktu berbuka puasa. Pastikan jus buah tidak mengandungi pemanis berlebihan. Jika tidak mahu mengamalkan jus buah, makan buah-buahan sewaktu berbuka. Sangat baik kerana ia mengandungi fiber.
  6. Selepas berbuka secara ringan, atau sebaik-baiknya selepas menunaikan solat Maghrib, baharulah kamu menikmati makanan utama (main meal).
  7. Makan makanan dari semua sumber kumpulan makanan bagi memastikan kamu cukup nutrien. Amalkan pemakanan seimbang iaitu makanan kaya protein (ayam, ikan dan daging), bijirin, buah-buahan dan juga makanan tenusu (dairy products)
  8. Elakkan dehidrasi semasa Ramadhan. Keperluan badan terhadap air tidak berubah semasa berpuasa, di mana orang dewasa yang sihat tetap memerlukan sebanyak 8 gelas air sehari. Pastikan kamu minum dengan kerap sepanjang malam. Cara mudah bagi memastikan badan cukup air ialah dengan mengambil makanan berair seperti sup, timun, tomato, tembikai, anggur dan oren.
  9. Sahur juga sangat penting bagi memastikan tenaga badan berkekalan sepanjang hari dan supaya tubuh boleh bertahan untuk berpuasa sehingga matahari terbenam. Jika semasa berbuka kamu makan makanan yang bertenaga segera, semasa sahur pula kamu mestilah makan makanan yang melepaskan tenaga dengan perlahan-lahan. Antara makanan yang baik diamalkan semasa sahur ialah yang tinggi kandungan fiber seperti oat, beras perang, roti gandum penuh, buah-buahan segar dan sayur.
  10. Makanan tinggi protein juga bagus dimakan sewaktu sahur, seperti telur, ayam dan ikan. Ia akan memastikan badan bertenaga sepanjang hari. Pastikan juga minum dengan mencukupi bagi menampung keperluan badan terhadap air untuk beberapa jam sehingga kamu berbuka kelak.

No comments:

Post a Comment