Pembaca Molek

Wednesday 10 August 2011

Elak dehidrasi semasa berpuasa

Tubuh badan memerlukan sekurang-kurangnya 8 gelas air dalam sehari. Seringkali semasa berpuasa, kita gagal mencukupkan kuantiti air yang diperlukan kerana kita hanya boleh minum pada waktu malam. Pada keesokan harinya, badan akan merasa lesu akibat kekurangan air. Bagaimana untuk memastikan keperluan air yang mencukupi di dalam badan sepanjang tempoh berpuasa?
  1. Fiber akan membantu badan merasa kenyang lebih lama. Di samping itu, fiber juga akan membantu badan mencerna air dengan lebih lambat dan perlahan-lahan. Makan banyak fiber semasa bersahur. Antara yang boleh diamalkan ialah sayur-sayuran dan buah-buahan. Ia akan mencegah badan dari kekeringan.
  2. Apabila tiba-tiba merasa haus, tumpukan minda kepada ibadah puasa yang sedang dijalani. Banyakkan membaca Al-Quran, mudah-mudahan perasaan haus akan beransur-ansur hilang.
  3. Minum air secukupnya semasa berbuka puasa dan juga semasa bersahur untuk menggantikan cecair badan yang hilang daripada badan.
  4. Kurangkan makan makanan masin sewaktu bersahur. Makanan masin membuatkan kamu lebih haus sewaktu berpuasa
  5. Ubah cara pengambilan hidangan. Lebihkan minuman dan bukannya makanan.
  6. Minum minuman yang membantu menghilangkan dahaga seperti jus buah atau minuman yoghurt. Minuman berkarbonat akan membuat kamu lebih haus.
  7. Minum air kosong dengan banyak. Kurangkan teh, kopi dan minuman berkoko.

No comments:

Post a Comment