Pembaca Molek

Wednesday 3 August 2011

Perhiasan wanita muslimah

  1. Wanita muslimah dilarang menyimpan kuku, kerana diragui kebersihan untuk berwudhu'. Memotong kuku adalah sunnah, kerana menyimpan kuku yang panjang adalah peniruan kepada perbuatan wanita kafir. Wanita muslimah yang menyimpan kuku panjang adalah wanita yang jahil tentang sunnah.
  2. Wanita muslimah hendaklah memanjangkan rambutnya, dilarang berambut pendek sehingga menyerupai lelaki (bercukur). Dilarang juga menyambung rambutnya. Terdapat suatu hadis tentang pemakaian rambut palsu di mana Rasulullah bersabda,'Tidak ada seorang wanitapun yang memakai pada kepalanya rambut wanita lain kecuali ia telah melakukan kedustaan. Al-barukah (rambut buatan) adalah dilarang kerana di dalam pemakaiannya terdapat kedustaan.
  3. Wanita muslimah dilarang mencukur atau mencabut bulu kening kerana perbuatan itu termasuk kepada perbuatan merubah ciptaan Allah
  4. Wanita muslimah diharamkan bertatu pada badannya
  5. Memakai inai pada tangan adalah dibolehkan
  6. Dibolehkan memakai perhiasan emas dan perak, namun apabila keluar daripada rumah hendaklah ditutup dari pandangan.'Dan janganlah mereka memukul kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan' (surah An-Nur)

beautiful girl with hijab


No comments:

Post a Comment