Pembaca Molek

Thursday 11 August 2011

Produk dalam pantang

Set rawatan selepas bersalin - Nona Roguy
Nona Roguy adalah set perawatan dalam pantang yang terbaik. Ia telah lama berada di pasaran dan terbukti berkesan. Bukan saya mengatakan produk lain tidak bagus, cuma produk lain belum teruji. Sedangkan Nona Roguy telah sekian lama digunakan oleh ibu-ibu bersalin sejak bertahun-tahun lalu. Terbukti ia dapat memulihkan kesegaran badan, menyihatkan dalaman dan mencergaskan ibu dalam pantang.

Jika dibandingkan dengan produk lain di pasaran, Nona Roguy mungkin sedikit mahal. Jika tidak mahu ambil keseluruhan set, cuma pilih 3 yang penting. Dapatkan phyto natal (pil), akar herbanika (uncang teh herba) dan minyak herbanika. Minuman akar herbanika boleh diminum hangat. Boleh diteruskan sehingga lepas berpantang kerana ia juga membantu melangsingkan badan. Selain akar herbanika, minyak herbanika juga boleh diteruskan pemakaiannya selepas berpantang sebagai minyak urut.

Sebaik sahaja selepas bersalin, jangan terus mengamalkan jamu kerana pemakanan jamu mesti mengikut tahap kesihatan bayi. Biasanya ibu tidak digalakkan mengambil jamu jika bayi mengidap jaundice (demam kuning). Jika menyusu bayi, tanya pakar perbidanan sama ada boleh mengambil jamu atau tidak kerana jamu bersifat 'panas'. Sebenarnya, amalan mengambil jamu selepas bersalin hanya dipraktikkan oleh orang Melayu nusantara. Kaum Cina kebiasaannya mengamalkan pati ayam (chicken essence) manakala orang Barat hanya mengamalkan pemakanan sihat selepas bersalin. Amalan berpantang yang baik dapat memulihkan fizikal ibu, mencegah post natal blues (angin meroyan) dan juga membantu untuk awet muda. Berpantanglah mengikut amalan-amalan yang biasa dipraktikkan tak kira tradisional atau model asalkan memberi kesihatan yang baik untuk diri ibu.

No comments:

Post a Comment