Pembaca Molek

Monday 8 August 2011

Produk haram dan syubhah

botox
Dari sehari ke sehari semakin banyak produk-produk yang disahkan haram oleh pihak berwajib, dan berikutan itu kita dicegah dari terus menggunakannya. Senarai barangan tersebut merangkumi kosmetik, bahan makanan, minuman dsb. Mencari yang halal itu sunnah, kerana itu tinggalkanlah produk-produk yang diragui kerana masih banyak alternatif lain yang kita boleh gantikan dengannya.
  1.  Botox adalah satu revolusi dalam kecantikan kerana ia membantu menegangkan kulit dan kekenduran. Namun beberapa tahun lalu Jawatankuasa Fatwa telah bersidang dan memutuskan pengharaman botox kerana ia mengandungi sumber najis (khinzir).
  2. Baru-baru ini terdapat khabar angin yang melaporkan produk keluaran penyanyi Siti Nurhaliza iaitu 'Simplysiti' mengandungi bahan yang meragukan. Dikatakan sampel yang diambil oleh pihak Jabatan Agama menunjukkan sumber berus adalah dari bulu khinzir. Pengurusan kosmetik tersebut telah menafikan dakwaan tersebut dan mengesahkan produknya halal. Sebaik-baiknya, jika ingin membeli berus kosmetik, periksa dahulu bahan penggunaannya. Contohnya, Maybelline Mineral Powder Foundation membuat penerangan pada label produk bahawa sumber berusnya dari bulu 'pony' dan boleh digunakan tanpa ragu-ragu.
  3. Seorang pakar kulit menasihatkan supaya jangan menggunakan kolagen  kerana ia dari sumber haiwan. Jika ingin juga mengamalkan kolagen, pilih kolagen dari punca makanan laut (marine collagen). Atau bertukar kepada produk kecantikan kulit dari sumber buah-buahan seperti Innershine Prune Essence. Jauhi juga produk yang dilabelkan sebagai 'placenta' kerana ia menggunakan uri daripada haiwan dan  bersifat meragukan.
  4. Di luar negara, pakar penggayaan rambut (hairstylist) telah menemui produk yang sangat baik untuk kesihatan rambut kerana ia sangat tinggi kandungan protein. Namun produk tersebut dihasilkan daripada bull's semen (air mani lembu). Bagi orang Islam, produk tersebut sama sekali tidak suci dan dilarang dari menggunakannya.
  5. Kapsul yang digunakan untuk memproses vitamin dan ubat-ubatan adalah dari sumber gelatin. Terdapat gelatin halal dan juga tidak halal. Dikatakan gelatin khinzir digunakan secara meluas kerana ia jauh lebih murah. Periksa label pada botol vitamin dan pilih yang menggunakan sumber bovine (lembu). Jika masih kurang yakin, cuba vitamin-vitamin dari jenama 'Safwa' kerana ia terbukti selamat dan suci.

No comments:

Post a Comment