Pembaca Molek

Sunday 7 August 2011

Memulakan perniagaan sendiri

Bekerja sendiri lebih memberikan kepuasan
  1. Kenalpasti perniagaan apa yang ingin dimulakan. Kebanyakan wanita mengimpikan untuk memiliki butik sendiri, membuka salun atau spa, mengusahakan bakeri atau mengambil tempahan kek dari rumah, membuka nurseri, memiliki perniagaan andaman, membuka restoran dsb. Ada juga wanita profesional yang membuka firma sendiri berteraskan perkhidmatan seperti memiliki klinik sendiri, membuka klinik gigi, menubuhkan firma guaman ataupun menubuhkan syarikat kontraktor sendiri dan juga khidmat hiasan dalaman.
  2. Jangan terburu-buru meninggalkan jawatan sekarang. Lengkapkan pengetahuan dan pengalaman sebelum bergerak dalam perniagaan sendiri. Elakkan memilih perniagaan yang kamu tiada pengetahuan asas. Jika membuka restoran, sekurang-kurangnya kamu mesti ada asas memasak. Lebih baik jika ada sijil kemahiran dan kelulusan dalam bidang tertentu, contohnya memiliki diploma montessori untuk mengusahakan pusat jagaan kanak-kanak. Jika di bidang profesional, sebaik-baiknya pastikan pengalaman pekerjaan melebihi 5 tahun. Kamu mesti mahir dalam selok-belok pekerjaan sebelum mengambil keputusan untuk membuka syarikat/perniagaan sendiri.
  3. Mengatur sumber kewangan sebelum memulakan perniagaan. Jika perniagaan berskala agak besar, mungkin kamu boleh pertimbangkan pinjaman daripada bank. Jika berniaga kecil-kecilan dari rumah, usahakan untuk menabung wang simpanan. Bersedia jika perniagaan belum menjana keuntungan pada bulan-bulan awal beroperasi. 
  4. Ada strategi pemasaran. Jika ada peruntukan untuk pengiklanan, sebarkan perniagaan dalam risalah-risalah yang diedarkan ke rumah-rumah bakal pelanggan. Manfaatkan juga teknologi maklumat terkini dalam perniagaan. Contohnya berhubung dengan pelanggan melalui facebook, blog dan menerima tempahan secara on-line. Perniagaan lebih meyakinkan jika kamu telah sedia mempunyai pelanggan sasaran (targeted customer). Contohnya jika kamu membuka kedai dobi, kamu akan lebih stabil jika memperolehi tender mencuci pakaian pekerja kilang.
  5. Berusaha dengan gigih dan jadikan kejayaan orang lain sebagai panduan. Di Melaka, seorang tukang masak yang bertahun-tahun bekerja di restoran kari kepala ikan akhirnya berjaya membuka restoran sendiri yang jauh lebih maju dari bekas majikannya sendiri. Seorang pengusaha kuih bahulu yang bermula di rumah, kini mempunyai outlet di Jusco dan Tesco. Seorang pengusaha taska di Seremban bermula dengan sebuah taska, kemudian bercambah sehingga memiliki 15 cawangan. Seorang guru biasa akhirnya jauh lebih berjaya apabila membuka pusat tuisyen. Perniagaan mampu membuka potensi diri kamu supaya lebih berkembang daripada situasi sekarang.
  6. Terdapat banyak idea-idea perniagaan kini yang kamu boleh ceburi dan usahakan sehingga berjaya. Ada yang mengusahakan perniagaan online seperti menjual barangan berjenama, membuka butik on-line atau menerima tempahan cup-cakes. Ada pula yang menjual tudung, aksesori dan kosmetik di kiosk pusat membeli belah. Perniagaan makanan juga sangat memberangsangkan seperti membuka gerai waffles, jagung cawan, bahulu panas dll. Ramai orang yang telah mengusahakan perniagaan sendiri dan mampu tersenyum lebar. Mereka bebas dari cengkaman majikan, bebas dari kekangan waktu pejabat, rush hour dan traffic jammed malah dapat pula memberi lebih tumpuan kepada rumahtangga. Tanya diri sendiri sama ada mampu menggalas tanggungjawab bekerja sendiri. Jika tidak pasti, bekerja makan gaji dahulu sehingga benar-benar bersedia untuk memulakan perniagaan yang diidam-idamkan.

2 comments:

  1. Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

    Maklumat peminjam:

    Nama Penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor Telefon Bimbit: ________

    Puan Glory

    ReplyDelete
  2. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, Apakah Anda membutuhkan serius pinjaman mendesak, Apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda karena kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, dan kredit korporasi, dan segala macam pinjaman pada tingkat bunga 2% .HURRAY !!! Hal ini hampir mendapatkan untuk mengakhiri tahun ini dan kami berada di Diana White Firm Pinjaman, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyum di wajah mereka.

    Untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui email {} dianawhiteloanfirm@gmail.com

    Informasi Peminjam:
    Nama Lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor Cell Phone: ________


    DIANAWHITELOANFIRM
    (dianawhiteloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete