Pembaca Molek

Sunday 29 May 2011

Bedak tradisi

Bedak adalah alat solek paling sinonim dengan wanita selain gincu (lipstik). Seiring dengan perkembangan zaman dan teknologi terkini, bedak juga mengalami revolusi tersendiri.

Bedak nyonya

Bedak sejuk

Gadis-gadis dahulu meramu sendiri bedak sejuk mereka dengan merendam beras selama seminggu. Selepas beras menjadi lembut, ia dititiskan melalui corong daun untuk dijadikan butiran halus bedak sejuk.

Bedak siam

Bedak air Siam yang digunakan sebagai bedak asas. Guru Biologi saya melarang penggunaan bedak ini kerana mengandungi merkuri (raksa).

Bedak Yardley @ Three Beauties

Bedak kompak di atas juga cukup klasik. Ia digunakan oleh ramai wanita yang sezaman dengan ibu saya untuk merias wajah mereka. Seingat saya bedak ini masih bertahan di pasaran kerana baru-baru ini saya terpandang jenama ini di kaunter kosmetik. Bagi saya, bedak-bedak ini ada nostalgianya yang tersendiri.

No comments:

Post a Comment